Nemzetközi kutatások szerint nagyjából 25,2 millió olyan ember él a Földön, akik legalább 1 millió dolláros vagyonnal rendelkeznek. Ezen belül 11,8 százalék, 2,96 millió azon vagyonosok száma, akik legalább 5 millió dolláros vagyonnal bírnak.
Ugyanakkor ezen kör az, amely a gazdagok 104,4 ezer milliárd dollárra becsült összvagyonának 60,1 százaléka felett diszponál.
A vagyonosok felső csoportjába tartozóknak mindössze 14,2 százaléka nő,
azaz alig 414 ezer olyan hölgyről, asszonyról tudunk, akik az 5 millió dolláros vagyonnal bírók körében tartozik, közülük 2018-ban 233 mondhatta magát dollármilliárdosnak – ezen ultragazdag nők száma 46 százalékkal növekedett öt év alatt.
Markáns különbség figyelhető meg a férfiak és a hölgyek között annak kapcsán, hogy miből is származik a vagyon – derül ki a Blochamps Capital összevetéséből.
Míg a férfiak esetében mindössze 3,1 százalék azok aránya, akik pusztán öröklés nyomán kerültek be a nagyon gazdagok elit klubjába, addig a hölgyek esetében az az arány a 19 százalékot közelíti.
Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az érintett hölgyek körében ne emelkedne elég jelentősen a vagyon ésszerű forgatását tervezők aránya.
Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője szerint a privátbanki hölgy ügyfelek egyre komolyabb arányban döntenek úgy, hogy szolgáltatót váltanak abban az esetben, ha azt látják, hogy vagyonkezelőjük a sztereotípiák rabja, azaz túlzottan kockázatkerülő ajánlatokkal operál, vagy – és ezt a megkérdezett vagyonos hölgyek 36 százaléka érzi így – ha úgy érzik, hogy vagyonkezelőjük atyáskodik felettük.
A Blochamps felmérése szerint
a megkérdezett pénzügyi tanácsadók 40 százaléka kezeli máshogy a nőket, 26 százalékuk saját bevallása szerint kifejezetten nehezebben tud női ügyféllel együtt dolgozni.
Pedig számos adat figyelmeztet arra, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak egyre inkább fel kell készülniük a nőuralomra: a Blochamps előrejelzése szerint a gazdag hölgyek vagyona már az elmúlt 4 évben is gyorsabban nőtt, mint a vagyonos férfiaké, az előttünk álló 4 évben a hölgyek vagyona átlagosan 7,2 százalékkal bővülhet, szemben a férfi vagyonosok 5,2 százalékos éves átlagos növekedésével. Emellett a demográfia is azt jelzi előre, hogy a következő években a hölgyek helyzete erősödik.
Érdekes módon ezt már a politika is visszajelzi: Kathryn DePalo-Gould, a Floridai Nemzetközi Egyetem államtudományi professzora szerint
az idei volt az első olyan év, amikor jelentősen több nő szavazott az Egyesült Államokban az elnökválasztáson, mint férfi
– arányuk 53 százalék volt. Az érvényesülés útján is komolyan előreléptek a hölgyek: a női politikusok száma 2020-ban több mint ötödével nőtt a 2018-as évhez képest az Egyesült Államokban.
Ráadásul, mint ismert, az USA történelmében először egy nő, Kamala Harris kaliforniai szenátor lesz a világ egyik legerősebb országának alelnöke, ráadásul a történelem során először vezetheti nő a Pentagont.
Ha jogerősen megválasztják, Michele Flournoy lesz az első nő a védelmi minisztérium élén az Államokban. Az Európai Bizottságot Ursula von der Leyen vezeti, s bár Németországban lassan véget ér Angela Merkel rekordhosszúságú kancellársága, de Új-Zéland (Jacinda Ardern), Norvégia (Erna Soldberg), Finnország (Sanna Marin) is női első számú vezetővel büszkélkedhet.
Miközben a Lounge Group kutatása szerint az amerikai válaszadók több mint háromnegyedének nem lényeges szempont, hogy egy adott párt vezetője, jelöltje férfi vagy nő, 49 százalékuknak pedig egyáltalán nem számít ez, s a hazai felmérésben véleményt nyilvánítók 62 százalékának egyáltalán nem számít a jelölt neme,
addig a pénzügyi kérdésekben nemcsak ügyfélként, de szolgáltatóként is másképp tekintünk a hölgyekre.
A Blochamps adatai szerint a válaszadók 30 százaléka kevésbé szereti, ha hölgytől kell befektetési tippeket hallania, a pénzügyi szakemberek 28 százaléka pedig ki is rekeszti a nőket a szakmai eszmecserékből.
Pedig a különbség csak a gondolkodásmódban rejlik. A megkérdezett gazdag hölgyek 60 százaléka szerint a vagyon a család biztonságát jelenti, őket kevésbé érdekli a túlteljesítés és a pénzügyi célok szigorú elérése, mint a férfiakat. Érdekes ugyanakkor, s vagyonkezelői szempontból is fontos pont, hogy a hölgyek erőteljesebb megtakarítók: míg a férfiak jövedelmük 8,6 százalékát teszik félre általában, addig a hölgyek esetében már 9 százalék ez az arány – más kérdés, hogy a nők átlagos befektetési hajlandósága 40 százalékkal alacsonyabb, mint a férfiak esetében.
A fentiek kapcsán nem meglepő, hogy az érintett hölgyeknél arányaiban magasabb a készpénz és a bankbetét preferálása a férfiakhoz képest, ugyanakkor a Blochamps felmérése rámutat arra, hogy a vagyon növekedésével alaposan változik a férfiak és a nők kockázati profilja.
A kisebb vagyonokat őrző hölgyek a férfiaktól messze lemaradva vállalnak részvénypiaci befektetési kockázatot, ám míg a vagyon növekedésével párhuzamosan 28-ról 23 százalékra csökken a férfi portfóliókban a részvényhányad, a hölgyeknél stabilan 20 százalékos a részvénybefektetések aránya.
Még látványosabb a helyzet a befektetési alapok tekintetében: miközben a hölgyek esetében a vagyon növekedésével ezen a téren sem látható változás – egyaránt 28 százalékos a portfolióarány az 1 millió dollár feletti vagyonnal bíró és a dollármilliárdos vagyonos nők között is a befektetési alapoknak -, addig a férfiaknál ez az instrumentum a vagyon bövülésével kilő: a szupergazdagok vagyonuk 53 százalékát alapokban kezelik, míg a milliomosok klubjában ez az arány még a hölgyek szintjét sem éri el, 26 százalékos.
Érdekesség, hogy a jelen időszak trendjei – etikus befektetések, zöld gazdaság – szintén a hölgyeknek kedveznek: ők minden felmérés szerint nyitottabbak ezekre az új irányokra. Ugyanakkor – figyelmeztet Karagich István – mindez nem jelenti azt, hogy a női befektetők az ilyen befektetésekben nem keresnék a profitot, mint ahogy az is meglátszik, hogy az ilyen felkapott, népszerű befektetések kiválasztásban előnyt jelenthet az is, hogy a pénzt jobban megbecsülő hölgyek jellemzően komolyabb mérlegelés után döntenek egy-egy befektetés mellett, így jobb eséllyel tudják elkerülni a jól hangzó, de megtévesztő megoldásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.