Sokan még nem regisztrálták bankjuknál a másodlagos azonosítójukat, a money.hu szerint érdemes mielőbb lépni, mert a bankok a jövőben pénzt kérhetnek ezért.
Egyelőre kevés utalás megy e-mail címre, mobiltelefonszámra, az úgynevezett másodlagos azonosítókra, pedig a márciusban elindult villámgyors átutalási rendszer ezt is lehetővé teszi.
Expressz üzemmódra váltottak idén márciusban a magyarországi átutalások.
Többéves felkészülés után ugyanis elindult az azonnali fizetési rendszer, amely 5 másodpercen belül – a tényleges adatok szerint 90 százalékban 1 másodperc alatt – célba juttatja a legtöbb átutalást a hét minden napján, minden órában.
Újdonságként jött az is, hogy nem feltétlenül kell tudni a bonyolult, 16-24 számjegyű bankszámlaszámokat egy-egy utalás indításakor, elég megadni a címzett úgynevezett másodlagos azonosítóját, azaz az e-mail címét, mobiltelefonszámát vagy adószámát. Ehhez persze az kell, hogy akinek megy az utalás, az a másodlagos azonosítók közül valamelyiket – akár mindhármat – regisztrálja a bankjánál.
A másodlagos azonosítók azonban még nem terjedtek el széles körben. Az azonnali fizetési rendszert menedzselő Giro statisztikái szerint novemberben például 5-én vagy éppen 19-én a több százezer tranzakció mindössze 0,04 százalékát küldték e-mail címre, adószámra vagy mobilszámra.
A viszonylag alacsony arány azzal is magyarázható, hogy sokan még nem regisztrálták a másodlagos azonosítójukat. Szeptember közepéig 80 ezren tették ezt meg, pedig többmillió bankszámlás számára nyitott a lehetőség, amit érdemes mielőbb megtenni.
A másodlagos azonosító – tehát az e-mail cím, mobiltelefonszám vagy adószám – regisztrációja a legtöbb banknál az azonnali fizetési rendszer bevezetése óta ingyenes, azonban a későbbiekben a pénzintézetek már pénzt – 1-2 ezer forintos regisztrációs díjat – kérhetnek ezért. Sok bank esetében december vége a határidő, de van, ahol meghosszabbították az ingyenes időszakot jövő április végéig vagy 2021 nyaráig
– hívta fel a figyelmet Németh-Simkó Judit, a money.hu kommunikációs vezetője.
Egy-egy másodlagos azonosítót, mondjuk az e-mail címet csakis egy bankszámlához lehet megadni, de az adott számlához hozzárendelhető a többi azonosító is, a mobilszám vagy az adószám is. Ha valakinek több banknál van számlája, akkor az egyiknél megadhatja mondjuk az e-mail címét, a másiknál a mobilszámát.
Fontos továbbá, hogy a megadott másodlagos azonosítókat
évente meg kell erősíteni a banknál, ennek célja, hogyha változik a telefonszám vagy éppen az e-mail cím, akkor ne menjenek „rossz” helyre a jövőbeni utalások.
Tehát a másodlagos azonosítók használata kényelmessé, egyszerűbbé teszi a bankolást, de azért figyelni kell, hogy naprakészek legyenek.
Ha valaki e-mail címet ad meg, tanácsos a privátot megadni, nem pedig a munkahelyit.
Utóbbi ugyanis munkahelyváltás után inaktívvá válhat, így az esetlegesen erre érkező utalás nem érkezik be. A privát címet jellemzően ritkábban cserélik az emberek, de ha ez történik, akkor is szólni kell a banknak. Az azonosítókat a legkényelmesebben az internetbankon keresztül tudják az ügyfelek beállítani, de bankfiókban is meg lehet tenni, azonban ezért pénzt is kérhetnek az egyes bankok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.