A hat hónapja tartó bikapiac folytatódik a mezőgazdasági terményekben. Főleg a cukor, a kukorica és nem utolsósorban a búza piacán láthattunk látványos áremelkedést a megnőtt kereslet miatt. A Bloomberg Agriculture Indexe az idén már
6 százalékkal emelkedett, hozzájárulva az elmúlt hat hónapban tapasztalt 43 százalékos növekedéshez.
A közelmúltban a gabona kapta a legnagyobb figyelmet, főleg a kukorica.
A legutóbbi WASDE-jelentés alapján az amerikai kormány a vártnál nagyobb mértékben csökkentette kínálati előrejelzéseit, amelyek hét éve nem voltak ilyen alacsonyan.
A negatív hangulatot tovább fokozta Oroszország, a világ legnagyobb búzaexportőre csökkentette a szállításokat, hogy megfékezze a válság kiváltotta hazai élelmiszerár-emelkedést. A február közepétől júniusig meghirdetett 25 eurós búzaexportadót tovább emelték tonnánként 50 euróra, márciustól júniusig. Kockázat, hogy június után meghosszabbíthatják a rendelkezést.
A búza ára az Atlanti-óceán mindkét oldalán erősen megugrott, a CBOT búza határidős kontraktusai (Wheat Mar 21) és a párizsi búza kontraktusai (EBMH1) csaknem nyolcéves csúcsra emelkedtek.
A grafikonok láttán azonban a piac hamarosan kezdhet aggódni a rali fenntarthatósága miatt, hisz a magas élelmiszerárak, a lehetséges politikai és társadalmi következmények miatt, kockázatokat hordoznak.
Oroszország történelmében előfordult már, hogy korlátozásokkal vagy adókkal zavarták meg a búzapiacot. Legutóbb 2010-ben, az aszály miatt. A lépés nyomán a határidős búzaárak megugrottak, ami feltételezhetően az egyik oka volt az arab tavasz kirobbanásának.
A január 12-ig tartó héten a nagy befektetők spekulatív nettó vételi pozíciója a 14 fő mezőgazdasági határidős termékben 1,2 millió kontraktust tett ki, 41 milliárd dollár értékben. Ennek legnagyobb részét a gabona- és a szójababszektor alkotta, míg a három legnagyobb egyéni pozíció a kukorica (375 ezer kontraktus), a cukor (220 ezer kontraktus) és a szójabab (166 ezer kontraktus) volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.