Egy éve, február közepén lépett életbe az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi megállapodás. Donald Trump mindig is büszke volt arra, hogy milyen kitűnő üzletember, és milyen nagyszerű megállapodásokat tud kötni, az utóbbiról még könyvet is írt. Noha rövid elnökségét általában minden területen a vagdalkozó Twitter-politika jellemezte, gazdaságpolitikájában két fő csapásirány volt tetten érhető. Otthon csökkentette a vállalatokat és a gazdagokat terhelő adókat, a nemzetközi színtéren pedig kereskedelmi háborúkat vívott, amelyeket a saját elmondása szerint könnyű megnyerni.
Trump a megoldást a kereskedelmi partnerekkel szemben kivetett adókban látta,
Kína esetében 2018 és 2019 nyara között 550 milliárd dollár értékű importra vetett ki 25 százalék körüli adót.
Ezeket a vámokat a Kínából importáló amerikai cégek fizették be, így sok elemzés szerint a költségeket igazából az Egyesült Államok polgárai viselték, hisz nekik kellett többet fizetniük a kínai termékekért. 2019-ben átmenetileg tényleg mérséklődött valamennyit Amerika külkereskedelmi hiánya Kínával szemben, ám azt is figyelembe kell venni, hogy sok más országgal szemben meg hirtelen megugrott a deficit, mert az addig Kínából szállított árukat máshonnan próbálták beszerezni. Donald Trump, ráfordulva a novemberi elnökválasztásra, 2020 januárjában nagy csinnadrattával kereskedelmi megállapodást kötött Kínával.
A megállapodás részben csökkentette a vámokkal sújtott kínai import mértékét, cserébe pedig Kína vállalta, hogy 2020-ban és 2021-ben 200 milliárd dollárral több árut és szolgáltatást rendel az Egyesült Államokból, mint 2017-ben. Az azóta eltelt időszak azt mutatja, hogy Kína nem tudott, illetve nem akart megfelelni az elvárásnak.
A megállapodással érintett, Kínába irányuló amerikai export a tervezett mennyiségnek csupán kevesebb mint 60 százalékát érte el. Természetesen a gyengébb amerikai export számaiban a pandémia hatása is benne van, de ettől még látszik, hogy a vámok egyáltalán nem váltották be Donald Trump elnök várakozásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.