Az önjáró és elektromos kisáruszállítók fejlesztésében élenjáró svéd Einride is tőzsdére készül, ezt megelőzően most 75 millió dollárt von be befektetőktől, hogy megfeleljen az elvárásoknak – írja a TechCrunch. A cég azonban nem a hagyományos módon, elsődleges részvénykibocsátással próbálkozik majd, hanem egy SPAC-on keresztül gördül be a parkettre. A SPAC-ok olyan üres tőzsdei cégek, fedővállalatok, amelyek konkrét tevékenységeket nem folytatnak, viszont a bennük felhalmozott tőkéből ígéretes startupokat vásárolnak fel. Ilyen biankó társaságok vállaltak szerepet például olyan amerikai elektromosjármű-gyártók részvényeinek tavalyi tőzsdei bevezetésében, mint a Nikola, a Lordstown Motors, a Canoo vagy a Fisker.
Az elektromobilitási hullámot meglovagoló, piacérett jármű helyett csak tervrajzokkal és ígéretekkel operáló cégekkel szemben az Einride első villanyautói október óta már élesben dolgoznak, a svéd zabtejgyártó, az Oatly telephelyei közötti fuvarokat lebonyolítva. Azóta 8600 kilométert teljesítettek, és 10,5 tonna szén-dioxidtól kímélték meg a légkört.
Az Einride futurisztikus teherautói a közeljövőben a Lidl diszkontlánc és az Electrolux háztartásigép-gyártó flottájában is megjelenhetnek, miután a cégek partneri együttműködést kötöttek.
A New York-i tőzsdéken már megjelent, ismert kínai villanyautó-gyártóknak viszont honvágyuk támadt. Igaz, nem a hazatérésen, hanem a hongkongi megmérettetésen gondolkodik a NYSE-n jegyzett NIO és Xpeng, valamint a Nasdaqon aktív Li Auto. Az Xpeng emellett egy harmadik tőzsdét, a sanghaji Star Marketet is kinézte magának. Szempont lehet számukra az is, hogy
az elnökváltással sem jött enyhülés az amerikai–kínai viszonyban, és a Donald Trump által hozott, a New Yorkban jegyzett kínai tőzsdecégekre vonatkozó szankciókat még nem vonta vissza a Biden-adminisztráció.
Mindhárom autógyártó legalább 5-5 százalékos pakettet ajánl fel még az idén a működési területéhez közelebbi, távol-keleti befektetői kör számára. A New York-i hétfői záróárak alapján ez együttesen ötmilliárd dolláros tőkebevonást jelenthet – írja a Reuters.
A három autógyártó célja egyfelől az, hogy profitáljon a dinamikusan növekvő ázsiai befektetői hullámból, másfelől szükségük van friss forrásra technológiai fejlesztéseikhez, valamint kereskedőhálózatuk bővítéséhez. A helyi riválisoknak is lépniük kell azután, hogy a Tesla megépítette a Kínát közvetlenül kiszolgáló sanghaji Gigafactoryt, ráadásul árcsökkentésekkel operálva szűkíti a piacot, az elérhető vásárlói réteget. Amíg tavaly a Tesla 147,4 ezer autót adott el Kínában, a NIO-nak 43,7 ezer, a Li Autónak 32,6 ezer, az Xpengnek pedig 27 ezer járműve kelt el.
Vízválasztó év az idei, ugyanis iparági szakértők a tavalyi 1,8 milliós elektromosautó-eladás 40 százalékos bővülését vetítik előre, s a korán ébredők most tudnak nagyobb szeletet kihasítani a piaci tortából.
Különösen úgy, hogy már a Foxconn és a Huawei is bejelentette piacralépési szándékát. Az alternatív hajtású járművek adták a tavalyi újautó-eladások 5 százalékát, ezt a pekingi kormányzat 2025-re legalább 20 százalékra szeretné bővíteni. A hongkongi szabályok szerint másodlagos kibocsátáskor a vállalatnak legalább két, pozitívan lezárt üzleti évvel kell rendelkeznie a tőzsdei pályafutása történetében. Ez egyedül a NIO-nak van meg, két társa tavaly év közben debütált, így nekik vagy várniuk kell, vagy más technikát kell alkalmazniuk a hongkongi jegyzéshez.
A parkettre készülő svéd Einride első villanyautói már az ősz óta futnak és szállítanak, és megjelenhetnek a Lidl és az Electrolux flottájában is
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.