A németek a tavalyi válságévben 1250–1750 euróval kevesebbet költöttek az előző évinél. A polgárok elsősorban a szolgáltatások igénybevételében fogták vissza kiadásaikat a kölni IW gazdaságkutató intézet keddi jelentése szerint.
A felmérésből kiderül: a fogyasztók az idén már kedvezőbben ítélik meg pénzügyi lehetőségeiket, mint tavaly, költekezési hajlandóságuk azonban még korántsem zökkent vissza a rendes kerékvágásba. A lakosság 43 százaléka takarítja meg jelenleg elkölthető jövedelmének alapkiadások feletti részét, szemben a korábbi évekre jellemző 30 százalék alatti aránnyal.
Nyaralásra a lakosság alig egyharmada tervez költeni, míg rendes esetben közel a fele.
A Conference Board (TBC) és az IW (Institut der deutschen Wirtschaft Köln e.V.) gazdaságkutató intézetek közös felmérésében a fogyasztói bizalmi index emelkedett ugyan az idei első negyedévben, de még ezzel együtt is elmarad a krízis előtti szinttől. A mutató az idei első három hónapban 97,1 ponton állt, bő öt ponttal a krízis előtti szint alatt, de mintegy tíz ponttal a tavaly második negyedévi felett. Az idei első negyedévi bizalmi index így már a tavaly második negyedévi drasztikus visszaesésnek mintegy 70 százalékát hozta be.
Az IW elemzése szerint a jelenlegi konjunkturális válság elsősorban a fogyasztás visszaesésére vezethető vissza, ami jóval nagyobbnak bizonyult a 2008/2009-es globális pénzügyi krízis során tapasztaltnál. A koronavírus-válság kitöréséig eltelt tizenöt év alatt a lakossági fogyasztás a 90-es évekre emlékeztető lendülettel nőtt, a foglalkoztatás bővülése a háztartások vagyoni helyzetének javulását vonta maga után.
A járványvédelmi korlátozások miatt viszont 2020-ban a lakossági fogyasztás hetven éve a legnagyobb mértékben, 6,1 százalékkal, 116 milliárd euróval esett vissza, azaz lakosonként 1250 euróval. Az előző tizenöt év átlagához, a 1,5 százalékos lakosságifogyasztás-növekedéshez képest viszont 1750 euróval kevesebbet adtak ki a német polgárok.
A tavalyi több mint százmilliárdos zuhanás oroszlánrészét a szolgáltatásokra kiadott összegek 78 milliárd eurós csökkenése adta, ami a bruttó hazai termék mintegy 2 százaléka. Az idei első negyedévre áthúzódó korlátozások a valamivel jobb foglalkoztatási kilátásokkal együtt is további 40–60 milliárd euróval vethetik vissza a fogyasztást Németországban.
A lakosság tavaly leginkább a viszonylag rövid élettartamú tartós fogyasztási cikkek – mint a ruházat – vásárlásától tartózkodott.
A válság első hullámában az évtizedes élettartamú tartós fogyasztási cikkek kereslete is visszaesett ugyan, az év második felében azonban az áfa csökkentésének köszönhetően az előző évihez képest 5 százalékkal nőtt.
A 19–29 éves, de jellemzően az idősebb korosztály sem szívesen csinál olyasmit, ami időhöz vagy helyhez kötött, esetleg túl sokáig tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.