BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áruszállítás sofőrök nélkül

Újabb céggel gyarapodott az önvezető technológiát fejlesztő járműipari vállalatok tőzsdei konvoja. A TuSimple német, svéd, amerikai és kínai hátszéllel érkezett meg a Nasdaqra.

A kaliforniai San Diegó-i székhelyű TuSimple is megjelent részvényeivel a Nasdaqon. A 2015-ben alapított startup előzőleg azzal vonta magára a figyelmet, hogy vizsgálat indult ellene kínai kötődése miatt, végül azonban Washington nem gördített akadályokat a technológiai vállalat hangsúlyosabb amerikai szerepvállalása elé.

Részvényét kerek 40 dollárra árazták be, a 35-39 dolláros kínálati sáv felső szélét egy dollárral megtoldva.

Összesen 33,8 millió részvényt vittek a piacra, ebből 6,3 milliót az egyik meg nem nevezett befektetőjük tett pénzzé. A csütörtöki nyitó ár alapján a TuSimple piaci kapitalizációja elérte a 8,54 milliárd dollárt. A társaság az első kereskedési napján lendületet is vett, de az nem tartott sokáig: eljutott 41,5 dollárig, hogy onnan 32,1 dollárig tolasson vissza. Ott aztán lendületet vett, végül 7,7 százalékos mínuszban, 36,9 dolláron zárta a napot.

Fotó: AFP

Mindez a legkevésbé sem csüggesztette szakmai tulajdonosokat, őket az a teljesítmény érdekli, ami kipréselhető a vállalat svéd-német-kínai-amerikai fejlesztői csapatából. Márpedig eddig az ígéretek domináltak, a vizsgaidőszak a negyedik negyedévben érkezik el, a TuSimple akkor mutatja be élesben az amerikai szabványoknak megfelelő kamionvezérlési technológiáját. A cég mögött állók számára az időtényező rendkívül fontos, ők fél szemmel a Teslára figyelnek, amelynek Semi nevű elektromos hajtású, önvezető kamionját elvileg az idén már tényleg gyártani kellene, ha már a 2019-es első céldátumot törölték.

Csakhogy a Teslánál a szokásos csúszás miatt sorozatgyártás leghamarabb jövőre tehető, amit Elon Musk az akkucella ellátás bizonytalanságával magyarázott egy Twitter-üzenetében, vélhetően a monstrumokat már a forradalmian új akkupakkok hajtják majd az országúton raktárbázistól raktárbázisig.

A 4. szintű önvezetéshez (L4) szükséges engedélyt várhatóan a Semi kapja meg elsőként.

A kereszteződések ás gyalogosforgalom nélküli sztrádákon a technológiának viszonylag könnyű dolga lesz, a járműveket elképesztő mennyiségű szenzorral szerelik fel, ezek és az optikai felismerő rendszer segít abban, hogy az irányítást a sofőrtől átvevő szoftver eligazodjon a rendelkezésére álló nagy felbontású térképen és persze a fizikai valóságban.

A TuSimple is az L4-es kategóriára nevezett be, a Reuters cég közeli forrása szerint kamionjaik a kaliforniai Long Beach kikötőjéből a floridai Jacksonville-ig végig sztrádán tennék meg az utat a 2022-őt követő hosszú távú tesztüzem során. Ehhez 36 órára lesz csak szükségük, fele annyira sem, mintha sofőrre bíznák a szállítmányt.

Maga a technológia durva számítások szerint harmadával növeli meg a kamionok alapárát.

A TuSimple maga kamiont nem gyárt majd, nem is kell, hiszen részvényese mind a Traton – amely a Volkswagen csoporthoz tartozik és az MAN és Scania márkák birtokosa –, mind az amerikai Navistar, amelyet épp a Traton vásárolt meg 3,7 milliárd dollárért tavaly novemberben. Logisztikai oldalról a szakmai támogatás a UPS futárcégtől érkezik, amely maga is részvényes. A TuSimple egyelőre viszi a pénzt: bár tavaly 1,8 millió dollárra duplázta meg bevételét, ehhez a 2019-es 145 milliós után 199 milliós veszteség kapcsolódott.

Repülőrajtot vett a Coinbase a Nasdaqon

A piacvezető amerikai kriptotőzsde-üzemeltető, a Coinbase hagyományos parkettre történt dicsőséges szerdai bevonulása az eddigi legjelentősebb lépés a digitális devizák tömeges elfogadottsága felé.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.