Időről időre tapasztaljuk, hogy a pénzügyi tudatosság fontosságára leginkább a válságok hívják fel a figyelmet – mondta Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a Pénzügyi kultúra 2021 – Az oktatástól a barangolásig, és ami mögötte van elnevezésű online konferencián. Így volt ez a 2008-as gazdasági válság esetében, és így van ez most is, amikor a koronavírus-járvány okozta globális válsághelyzet drámai hatásaival küzdünk.
Látni kell azonban azt is, hogy napjainkban nem csupán a világjárvány okozta gazdasági bizonytalanság jelent kihívást a lakosság számára. A digitalizáció, illetve a pénzügyi folyamatok robbanásszerű fejlődése, a fintech rendre szembesít minket azokkal a változásokkal, amelyek a digitális szolgáltatások használatát, illetve a megtakarítási és biztosítási lehetőségek, valamint a vásárlás és a szolgáltatások igénybevételének a módját érintik
– mutatott rá az ÁSZ-elnök.
Az elmúlt években egyre fontosabbá vált a pénzügyi tudatosság kérdésköre Magyarországon. Ezt támasztja alá a kormány 2017-ben indított Pénzügyi tudatosság fejlesztése címet viselő stratégiája is, amelynek küldetése az általános pénzügyi kultúra megalapozása, folyamatos fejlesztése és ápolása az iskolarendszerű oktatásban és azon kívül is.
Tavaly ismételték meg azt a 2012-ben indított felmérést, amely a felsőoktatásban tanulók pénzügyi tudásának, attitűdjének, viselkedésének aktuális jellemzőit, annak változásait, illetve az újonnan a középiskolások számára bevezetett fejlesztési programok hatását kívánta felmérni. Az eredményekből az látszik, hogy
bár a hallgatók pénzügyi ismereteinek és azok alkalmazásának szintje nem változott, a tudatosság terén előrelépés történt. A fiatalok már nemcsak fontosnak tartják, hogy legyen megtakarításuk, de egyre többen képeznek pénzügyi tartalékot a váratlan helyzetek kezelése, sőt a nyugdíjba vonulás utáni élet finanszírozása érdekében is.
A jelenlegi kihívásokkal teli időszakban különösen fontos volt, hogy csak akkor lehetünk sikeresek, akkor érhetjük el a pénzügyi kultúra fejlesztése területén kitűzött céljainkat, ha a megvalósítást lépésről lépésre nyomon követjük, monitorozzuk – hangsúlyozta Domokos László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.