Rekordforgalomról számolt be a hétfői amerikai tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésében a Tesla: az elektromosautó-gyártó az első negyedévben 10,39 milliárd dolláros árbevételről adott hírt, ez százmillióval jobb a Refinitiv elemzői konszenzusánál, és 74 százalékkal több az egy évvel korábban elértnél.
A meglepetés azért nem volt nagyobb, mert a Tesla már korábban jelezte, hogy az évindító három hónapban rekordmennyiségű, 184,8 ezer autót szállított le megrendelőinek,
méghozzá az egy évvel korábbinál 13 százalékkal alacsonyabb átlagáron, ami azt is jelzi, hogy a Teslának az árképzésben is rugalmasnak kell lennie a versenytársak gyorsan bővülő táborára tekintettel. A Tesla a negyedévben 518 millió dollárért értékesített a zéró emisszió fejében megszerzett krediteket olyan autógyártóknak, amelyek gyengébben állnak a környezetvédelmi előírások teljesítésében. Az összeg 42 százalékkal több az előző évinél.
Ami a nyereséget illeti, itt hatalmas előrelépés történt, a cég egy éve még 16 millió dollár profittal zárt, míg most újabb rekordot jelentő 438 millió szerepel ezen a soron. Az üzemi marzs növekedése nem ilyen látványos, a tavalyi 4,7 százalékról 5,7-re javult a mutató. A Tesla szabad készpénzállománya 17,1 milliárd dollárra csökkent a negyedév végére, ebben szerepe volt annak az 1,2 milliárdos kiadásnak, amit a cég – elsősorban marketingszempontokból – bitcoinvásárlásra fordított. Arról nem szól a jelentés, hányan éltek az Elon Musk alapító-vezérigazgató által felcsillantott lehetőséggel és vettek kriptodevizáért Teslát.
Különösen Kínában fogytak jól a Teslák, ahol tavaly már teljes kapacitással működhetett a 2019 végén átadott sanghaji gyártóbázis, noha tavasszal, a járvány felfutásakor ott is akadtak kisebb-nagyobb problémák.
Az évi 450 ezres kapacitásúra tervezett sanghaji Gigafactoryban a Model 3-ast gyártják a helyi piacra, emellett egyre nagyobb mennyiségben készül itt a Tesla crossoverje, a Model Y, amely annak magasabb profitmarzsa miatt az eredményességi mutatókon is javít majd. A cég sikerét megalapozó Model S limuzin új változatának sorozatgyártását „nagyon hamar” megkezdik. Várja is a piac az új Tesla S-t, amit az eladások számának visszaesése is igazol: ebből és a Model X városi terepjáróból együtt csupán 2030-at adtak el, hatodát az egy évvel korábbi mennyiségnek. A Model 3 és Model Y duóból 182,8 ezer fogyott. Részletesebb megoszlást nem közölt a cég, amely jelenleg évi 1,05 millió autó legyártására képes, és már épül a Berlin melletti és a texasi óriásgyára is. Mindkét egység az év vége felé kezdheti meg a Tesla Y-ok gyártását, később Texasban a Cybertruck elektromos furgonnal bővül a választék, valamikor 2022-ben. A Semi elektromos nyerges vontató gyártásának megkezdését is jövőre teszik, ennek a helyszínét még homály fedi.
A Tesla most a gyártókapacitások gyors kiépítésére fókuszál, hogy többéves horizonton évi 50 százalék körüli átlagos forgalombővülést tudjon elérni – darabszám alapján.
Hangsúlyozzák, hogy az autóeladásaikból befolyó összegek kellő fedezetet nyújtanak fejlesztéseik finanszírozásához. Több számot nem is tüntettek fel kitekintőjükben. Meglehet, ennek a hiánya is közrejátszott a gyorsjelentés hűvös piaci fogadtatásában, ami 3 százalékos árfolyamesésben csapódott le. Pedig jó hírként még azt is közölték, hogy a globális csiphiányra házon belül megoldást találtak, részben a kérdéses alkatrészek kiváltásával, más beszállítók bevonásával. Jesse Cohen, az Investing.com szenior elemzője szerint nagyobb pozitív meglepetésre számítottak a Teslától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.