BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína és a home office volt az Apple sikerreceptjének a titka

A cég a járvány miatt hirtelen megváltozott fogyasztói szokásokat maximálisan kihasználta.

Ezúttal is slamasztikában hagyta az elemzőket az Apple, pedig csak a szokásos remek formáját hozta. A március 27-ével zárt második üzleti negyedévében a technológiai óriás 89,6 milliárd dollár bevételre és 1,40 dolláros egy részvényre eső nyereségre (EPS) tett szert, szemben a Wall Street által várt 77,4 milliárdos forgalommal és 0,99 dolláros profittal.

Az egy évvel korábbihoz képest 54, illetve 118 százalékos volt a bővülés ezen a két soron. A negyedév adózott eredménye 23,63 milliárd dollár volt.

A cég a járvány miatt hirtelen megváltozott fogyasztói szokásokat maximálisan kihasználta, okostelefonjainak, számítógépeinek, egyéb elektronikai eszközeinek forgalma egyaránt dinamikusan nőtt, miután az otthonlétre kényszerülő emberek vásárlási hajlandósága minden képzeletet felülmúlt. Az iPhone-értékesítésekből a vártnál 6,5 milliárddal több, 47,9 milliárd dollár folyt be, a tavaly ősszel piacra dobott 5G-képes új okostelefon-család fogadtatása is frenetikus volt.

A Mac számítógépeknél és az iPad táblagépeknél harmadával nagyobb volt forgalom – 9,1 illetve 7,8 milliárd dollár – az elemzők által előrejelzettnél.

Fizetős szolgáltatásaik forgalmát is megdobta a járvány, a különféle applikációk, zenék és egyéb tartalmak letöltése is szépen hozott a konyhára: a 16,9 milliárd dolláros bevétel 1,4 milliárddal haladta meg a FactSet konszenzusát, míg a különféle kiegészítőket – közte az AirPods fülhallgatókat és az AirTags nyomkövetőket – értékesítő üzletág 7,8 milliárdos forgalma négyszázmillióval verte a szakértői várakozásokat. Az Apple különféle szolgáltatásainak világszerte 660 millió előfizetője van, az előző negyedévhez képest negyvenmillióval több.

Fotó: Liu Junfeng/ VCG / Getty Images

Nagyban megkönnyítette az Apple dolgát, hogy kiválóan megszervezte beszállítói láncolatát, így alkatrészhiány nem hátráltatta a tömegtermelést. Még a globális csiphiány sem okozott nekik problémát, sőt igazolva látták a saját csiptervezésre és –ellátásra való átállásról szóló stratégiájuk helyességét. Tim Cook vezérigazgató külön kiemelte első, nagy teljesítményű csipjük, az otthoni Mac számítógépekbe beépített M1-es idei debütálását.

Cook az eredményeket kommentálva megerősítette, hogy cége már érzi a válságból való kilábalás kedvező gazdasági hatásait, ezt főként a gigantikus washingtoni gazdaságösztönző csomagokkal megtámogatott hazai kereslet felfutására és a járványt hamar leküzdő Kínára alapozza, ahol közel a duplájára,

17,7 milliárd dollárra növelték negyedéves bevételüket az egy évvel korábbihoz képest. Cook különösen az amerikai kilábalási folyamatot méltatta, ami sok örömet hozhat még a cégnek és részvényeseinek.

Az osztalékot 7 százalékkal 22 centre emelték, és gigantikus, 90 milliárd dolláros sajátrészvény-visszavásárlási programot hirdettek. Egy nappal korábban a Google anyacége, az Alphabet „csak” 50 milliárd dolláros programot jelentett be. Az Apple részvényárfolyama 2 százalék fölötti erősödéssel fogadta a gyorsjelentést. A kurzus tavaly 93 százalékot szedett magára, míg a Nasdaq 100-as index csak 61 százalékkal jutott feljebb. Az idén fordult a kocka, a vezető index 10 százalékos pluszához képest az Apple csupán 3,9 százalékkal gyarapodott, amiben közrejátszott a cég erős iPhone-függése, valamint az, hogy a befektetők túl gyorsnak találták a piaci kapitalizáció növekedési tempóját, azt, hogy a két év leforgása alatt sikerült ezerről kétezer milliárd dollár fölé vinni az árfolyam alapján számított cégértéket. Ebből azt a következtetést vonták le, hogy szektortársakéhoz képest az Apple részvénye erősen túlértékelt lehet.

A cég jogászai egyébként mostanában sűrűn járnak a bíróságra, ugyanis sokan támadják az Apple-t versenykorlátozónak tartott gyakorlata miatt. Digitális nagyáruházukban, az App Store-ban az egyes applikációkon belüli vásárlási szabályokkal akadnak például problémák, a Fortnite játékot fejlesztő Epic Games emiatt perli a társaságot, de nemrég a Spotify zenei streamszolgáltató is az Európai Unió versenyhatósága elé vitte a panaszát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.