A várakozásokhoz képest vegyesen alakult a Rába Holding első negyedéve. Elemzők 12 milliárd forintra várták a cégcsoport január-márciusi bevételét, ami csupán 11,4 milliárd forint lett, s 4 százalékkal maradt el a tavalyi bázisértéktől.
A tavalyi első negyedévben még 120 millió forint veszteséget hozó üzemi eredmény megközelítette ugyan a 400 millió forintot, de ezzel kismértékben elmaradt a várakozásoktól. Az adózott eredmény viszont jobb lett a vártnál:
364 millió forint lett a profit a tavalyi 853 millió forintos veszteség után és a 329 millió forintos prognózissal szemben.
A nettó profit alakulásában volt szerepe annak is, hogy a pénzügyi eredmény 66 millió forint nyereséget mutatott a tavalyi hasonló időszakban realizált 635 millió forint veszteséghez képest.
2021 első hónapjaiban a nehéz tehergépjármű piac fő szegmenseiben alapvetően kedvező gazdasági aktivitás mutatkozott,
ezzel ellentétben a közösségi közlekedési járművek, valamint a speciális off-highway alkalmazások szegmenseiben jelentősen visszaesett a kereslet, a személygépjárművek piaca pedig stagnált.
A 4 százalékos csoportszintű forgalomcsökkenéshez a futómű üzletág és az alkatrész üzletág 8,9, illetve 8,7 százalékos növekedéssel, a jármű divízió pedig 51,6 százalékos csökkenéssel járult hozzá, igaz utóbbit a cégcsoporton belüli átszervezések is befolyásolták.
A tehergépjármű iparban elindult stabil keresetnövekedéshez kapcsolódnak negatív körülmények is – mutat rá a gyorsjelentésben a Rába – ezek például, hogy az alapanyagellátás biztosítása sokkal több (szállítási) időt vesz igénybe, ráadásul ezek az acél alapanyagok – termékenként eltérő mértékben, 35-100 százalékkal – drágultak a negyedév során.
Rossz hír, hogy a magasabb anyagbeszerzési árakat a Rába a vevői felé döntő többségében negyedéves, a komplettebb gyártású és hosszabb távú rögzített rendeléssel rendelkező termékek esetében féléves időeltolódással háríthatja csak tovább. Ilyen piaci körülmények láttán a Rába szerint voltaképpen pozitív, hogy a bruttó fedezeti hányad csak 1 százalékponttal csökkent.
Jól alakult a költségkontroll, sikerült az általános és adminisztrációs kiadásokat 427 millió forinttal csökkenteni, amely nagyban hozzájárult az üzemi eredményesség javulásához. A hitelállomány a negyedév végén 7,1 milliárd forint volt, az egy részvényre jutó saját tőke pedig 1504 forint, 204 forinttal az aktuális tőzsdei ár felett.
A legmagasabb vételárat felajánló árverezővel a járműgyártó megkezdi az adásvételi szerződés megkötésére vonatkozó eljárást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.