Globálisan és hazánkban is jótékonyan hatott a pandémia a digitalizációs és fintech folyamatokra, a digitalizáció egyre inkább stratégiai fontosságúvá válik a bankszektorban
– mondta Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója az MNB FinTech és digitalizációs jelentésének bemutatóján. A felmérés szerint ugyanakkor jellemzően leginkább a biztonsági – kiberbiztonsági és adatvédelmi – területeken nőtt a költés a bankok körében. Ez aligha véletlen, hiszen a járványidőszakban a kibertámadások legnagyobb része – 25,3 százaléka – épp a pénzügyi és biztosítási területet érintette.
A pandémia nyomán a szabályozók is gyorsan reagáltak a megváltozó igényekre, például arra az elvárásra, hogy legyen lehetőség távoli ügyfélelérésre. Ugyanakkor – ismerte el Szombati Anikó – a globális szabályozói válasz megalkotásában az egységes megközelítés még hiányzik, miközben fontos lenne a pénzügyi szabályozások összehangolása más gazdaságszerkezeti ágakkal is, mint az adó- vagy a versenypolitikával.
Magyarországon már több mint 130 fintech céget tartanak nyilván, ezek mintegy 6000 embert foglalkoztatnak.
A hazai fintech cégek jellemzően mikro- vagy kisvállalkozások, amelyek 90 százalékban üzleti megoldásokat kínálnak B2B-fókusszal, azaz döntően bankok és egyéb szolgáltatók partnereiként jelennek meg a piacon. Az érintett vállalkozások jövedelmezősége egyre magasabb, összesített árbevételük 2019-ben meghaladta a 130 milliárd forintot, amelynek a fele exportból származott.
A hazai bankszektor digitalizációs felkészültségében érdemi javulás történt. Az MNB szerint belső működés digitalizálására az elmúlt évben kevesebb erőforrás jutott – bár ezt némileg cáfolja, hogy eközben a bankok szinte minden munkakörben biztosították a távoli munkavégzés lehetőségét. A koronavírus-helyzetre válaszul a cégek inkább a digitális termékfejlesztésre és az ügyfélkapcsolatokra koncentráltak. Mint emlékezetes, ezeken a területeken a korábbi MNB-jelentés még jelentős elmaradást jelzett.
A bankok nagyjából fele egyelőre még csak a fejlesztések költségét érzi, ám az MNB-nek válaszokat adó pénzintézetek 18,5 százalékánál már 20 százalékot meghaladó mértékű költségcsökkenést jelentett a digitalizáció. A fejlesztéseket eddig hátráltatta, hogy a hazai ügyfélkör nem volt igazán nyitott a digitális fejlesztésekre. Ebben markáns változás következett be, ötből négy banki ügyfél már használ digitális megoldásokat:
a lakossági ügyfelek 44 százaléka jellemzően online intézi a pénzügyeit, a döntően fióki ügyintézés részaránya 18 százalékra csökkent.
A vállalati ügyfelek is markánsan elléptek a digitalizáció irányába – a cégek több mint 70 százaléka nyitott erre. Elterjedtek a banki ügyintézést támogató megoldások:
a pénzintézetek több mint 70 százaléka kínál digitális számlanyitást, és magas az online személyi hitelt nyújtó bankok aránya is.
Az MNB az idén először mérte fel a hazai biztosítók digitális felkészültségét. Értékelése szerint a digitalizációs szintjük a bankrendszerhez hasonlóan közepesnek mondható:
miközben a biztosítási termékek és a működést támogató háttérrendszerek többnyire digitalizálva vannak, a belső folyamatok fejlesztésre szorulnak.
Az ügyféloldalon a legnépszerűbb lakossági termékek már szinte teljes mértékben elérhetők online, és jól állnak a biztosítók az életbiztosítási területen is. A vállalati biztosításoknál még jelentős lemaradást érzékel a jegybank.
A világjárvány enyhülésével lelassulhat a digitális átállás, a látványos fellendülést akár kismértékű visszalépés is követheti – derül ki a McKinsey & Company tanácsadó felméréséből. A kutatás adatai szerint 65 millió európai, ezen belül 800 ezer magyar tervezi, hogy miután a pandémia véget ér, kevesebb időt fog tölteni az online térben végzett tevékenységekkel. Azok közül, akik a járvány idején digitális csatornákra tértek át, 23 százalék tért vissza az offline csatornák használatára Magyarországon. A legenyhébb visszaesés a pénzügyi szektorban (mínusz 2 százalék) és a közműszolgáltatások (mínusz 3 százalék) terén várható, a legnagyobbra pedig az oktatásban (mínusz 32 százalék) és az egészségügyben (mínusz 21 százalék) lehet számítani. A bankok digitalizációs szolgáltatásaival a válaszadók 79 százaléka volt elégedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.