Egyáltalán nem ment rosszul a világ ötven legértékesebb vállalatának sora a Covid-járvány előtt, azóta pedig – ha lehet – még szebb az életük: az összesített tőzsdei kapitalizációjuk tavaly 4500 milliárd (4,5 trillió) dollárral gyarapodott, együttes értékük pedig a globális GDP 28 százalékára rúg.
Ez az arány a 2000-es internetes dotcom-lufi idején csupán 22 százalék volt, a kilencvenes években pedig kevesebb mint 5 százalék – mutat rá a Bloomberg Economics friss tanulmánya.
Éppen ez a túl magas koncentráció az egyik oka, hogy Amerikában egyre több politikus érvel a gigacégek visszaszorítása mellett, és próbál támogatást szerezni a globális társasági adó rendszerének.
A top 50 cég profitrátája folyamatosan nő: a kilencvenes években 7 százalék alatt volt a mediánjuk (a sort a Merck gyógyszergyártó vezette 23 százalék feletti marzzsal), a középérték viszont tavaly már meghaladta a 18 százalékot.
A Bloomberg összesítése szerint tavaly a Visa állt az élre majd 50 százalékos profitrátával, de a konkurens Mastercardnál is a bevétel 42 százaléka vált nyereséggé, és a Microsoft haszonkulcsa is meghaladta a 33 százalékot.
S ezek a csúcsprofitok vélhetően még magasabbak lennének, ha az említett cégek nem költenének rengeteget a piaci részesedésük növelésére. A legértékesebb vállalatok közül azonban egyáltalán nem jellemezte magas profitráta a Teslát (2,3 százalék), sőt veszteséges volt például az AT&T és a Walt Disney.
Az extrém magas nyereségesség egyik oka, hogy az adókulcsok középértéke 30 év alatt 35 százalékról 17-re csökkent tavalyra. Az elmúlt évben a legnagyobb adóteher a Saudi Aramcót sújtotta (50 százalék), a Walmart a bevételei után 30 százalékot fizetett be az államkasszába, az adóoptimalizálás mesterei pedig az Nvidia (2,1 százalék), a Bank of America (5,8 százalék) és a Pfizer (6,4 százalék) voltak.
Egészen másként nézett ki harminc éve, hogy mennyit költ egy csúcsvállalat munkahelyteremtésre:
1990-ben az IBM vezette a legértékesebb tőzsdén jegyzett amerikai cégek listáját, bevételei 9 százalékát fordítva tőkebefektetésre; a 2020-as listavezető Apple viszont beéri 3 százalékkal.
Az éllovasok zöme a pandémia alatt szépen gyarapodott: például az Amazon vagy a Netflix szolgáltatásaira a keresletet a lezárások csak fellendítették, ha pedig költekezni támadt kedvük, azt ultraalacsony hitelkamatok mellett tehették meg.
De tulajdonképpen a pandémia kitörése óta már hitelre sincs szükségük, a top 50 vállalat tavaly 1800 milliárd dollár készpénzen ült, ebből ötévnyi tőkeberuházást is képesek lettek volna finanszírozni.
Az egyre kiegyenlítetlenebb arányok talán egy globális társasági adókulccsal csillapíthatók – vélik a Bloomberg Economics szerzői, a kezdeti 21 százalékos javaslat helyett a szakértők a 15 százalékos javaslatot tartják reálisabbnak.
A lépés megnehezítené, hogy a gigacégek a nyereségüket alacsonyabb adókörnyezetet kínáló országokban mutassák ki (egy két évvel ezelőtti IMF-tanulmány szerint a külföldi tőkebefektetések akár 40 százaléka nem is volt valós, csak az adóoptimalizálás miatt valósult meg).
A tanulmány arra is rámutat, hogy harminc éve a top 50 vezető tőzsdei vállalat közt még egyetlen kínai sem szerepelt, tavaly viszont már nyolc is.
Kína térnyerése egyértelműen az európaiak rovására történt, a kontinenst az elitben harminc év elteltével 15 helyett csupán heten képviselik.
A változás nem csak regionális, a Saudi Aramcót leszámítva teljessé vált a big tech trónfosztása a big oil szektor kárára, az ötvenes listán 21 technológiai vállalat volt tavaly. Amerikában a gigavállalatokkal szembeni fellépésnek megágyazhatnak Joe Biden kinevezettjei.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) élére az a Lina Khan – a Columbia Egyetem jogi professzora – került, aki az Amazon monopolhelyzetéről írt tanulmány szerzője, s a Bloomberg szakírói szerint ilyen felállással nem lehetnek nyugodtak az Alphabetnél és a Facebooknál sem, főleg azt látva, hogy a gazdasági tanácsba az a Tim Wu került, aki A nagyság átka című könyvében épp a trösztellenes jog agresszívebb alkalmazását szorgalmazta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.