Az elmúlt egy-másfél év egyik legnagyobb nyersanyagipari sztárja a réz volt. Az árfolyam a tavaly márciusi 5 ezer dollár per tonna alatti szintről az elmúlt hetekben 10 ezer dollár fölé emelkedett, magával rántva a rézbányászati részvényeket is.
A réz az egyik legjobb gazdasági indikátor: mivel a kínálata rövid távon rugalmatlan, a kereslet pedig erősen korrelál az ipari termeléssel és a gazdasági aktivitással, ezért nagyon jól mutatja az aktuális világgazdasági helyzetet és a jövőbeli növekedési várakozásokat.
Ráadásul a réz iránti kereslet a jövőben sem lankad.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) május elején adta közre elemzését az energiaátalakuláshoz szükséges kritikus ásványokról. A réz a motorok, transzformátorok, tekercsek és vezetékek fő anyaga a sárga fém kiváló elektromos vezető tulajdonságai miatt, ráadásul csak kismértékben lehet más fémekkel, például alumíniummal helyettesíteni. Ugyanakkor a kínálata alig nő: egy új bánya nyitása 10-15 év, míg a barnamezős beruházások (meglévő bányák bővítése) esetén a legtöbb bánya azzal szembesül, hogy romlik a kibányászott kőzet érctartalma. Ez a folyamat az elmúlt tíz évben gyorsult fel.
Az IEA szerint a réz iránti éves igény nőni fog: 2040-ig az energiaváltás sebességétől függően az 1,7-2,2-szeresére emelkedhet az évi 22-23 millió tonnás éves rézfogyasztás. Egy elektromos autó 60-80 kilogramm rezet tartalmaz, míg egy konvencionális, belső égésű motorral felszerelt jármű igénye alig 10-20 kilogramm.
A réz árának emelkedésével a bányászati cégek, mint az ausztrál Freeport-McMoRan, az amerikai Southern Copper vagy a chilei Sociedad Quimica y Minera de Chile jegyzése több mint megduplázódott a tavalyi mélypont óta. A társaságok növekedését kedvezően befolyásolja a termékeik árrobbanása, ugyanakkor a jövőbeli nyereség nem feltétlenül ezzel párhuzamosan bővül, mivel az alacsonyabb érctartalom miatt a kohászati és feldolgozási költségek is emelkednek, a környezetvédelmi megfontolások és előírások pedig szintén a költségoldalt növelik.
A tartósan magas árak a bányabővítésnek is lendületet adhatnak:
az elemzések szerint 6-8 ezer dollár per tonna az a határköltség, amely mellett a cégek fontolgatják a kínálat bővítését.
Kérdés, hogy a szektor valóban hisz-e a tartós áremelkedésben. Látva az elektromos autók terjedését, az energiaátalakulás körüli őrületet, szerintünk nincs még vége az árfolyamok emelkedésének.
A hirtelen támadt eladási hullám csak az arany piacát kímélte meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.