Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója arra számít, hogy júliustól zavartalan lesz a légi forgalom Nagy-Britannia és a kontinens között, optimizmusát azonban árnyalják a csütörtökön bevezetett járványügyi korlátozások. Mint ismert, a portugál helyzet romlása miatt a népszerű turisztikai célpont esetében eltörölték az utazások karanténmentességét, az ország lekerült a zöld listáról. Érzékeny veszteség éri ezzel az Ryanairt és az EasyJetet, a két fapados együtt 500 járattal szállította volna utasait júniusban Portugáliába.
Tiltakoztak a forgalmuk csökkenéséért aggódó repülőtér üzemeltetők is, míg a kormány a június 21-re tervezett teljes hazai nyitás sikere érdekével magyarázta a lépést.
O'Leary bízik az oltási kampány felgyorsulásában és abban, hogy a vakcinák hatásosak a legújabb variáns ellen, és így legalább a július-augusztusra zsugorodó főszezon mentes lesz a zavaroktól.
Az ír fapados egy másik rossz hírt is kapott, az amerikai repülésbiztonsági hatóság (FAA) ugyanis még mindig nem hagyta jóvá a Ryanairnek szállítandó Boeing 737 MAX gépek átalakítását. A Ryanair eredetileg 210 MAX-ot rendelt, ezekből az első negyven már a nyári főszezonban szállított volna utasokat, ám ennek a valószínűsége minimálisra csökkent. A gond az, hogy az utasok be- és kiszállásának felgyorsításához a Ryanair egy harmadik ajtót is rendelt a géptörzsre, ám a Boeing és az MAX-ok ügyében eleve bizalmatlan FAA máig nem tudta kiadni az engedélyt a módosításhoz.
A MAX-okkal a Norwegian Air is megjárta, a típus globális repülési tilalmának 2019 márciusi elrendelésével húsz ilyen gépe esett ki a forgalomból. Európa pár éve még harmadik legnagyobb fapados légitársaságának azonban ennél jóval súlyosabb válsággal kellett szembesülnie.
Az árversenybe, a túl gyors terjeszkedésbe és az eleve veszteséges transzkontinentális járatok tömeges elindításába belebukó vállalatnak a végső tőrdöfést a koronavírus vitte be. Novemberben csődöt jelentettek, s végül a korábban még vonakodó oslói kormány és befektetők támogatásával mára stabilizálni tudták a helyzetüket. Az év elején még hetekre elegendő tartalékuk volt, akkor a fénykorában még 156 gépből álló flottából hat szállított utasokat belföldi járatokon. A lízingelt gépek többségét visszaadták, megrendeléseiket lemondták, így 51 darabos flottával kezdik meg új életüket, regionális légitársaságként.
Adósság-állományukat ötödére, 1,9 milliárd dollárra redukálták, a 720 millió dolláros májusi tőkeemeléssel megteremtették a biztos napi működés hátterét, így a cég kiszabadult a csődvédelem alól.
A piac azonban besűrűsödött eközben, a helyi riválisok, így a SAS és a Wideroe mellé becsatlakozott a Wizz Air, és most már a Ryanair is jelezte, hogy jobban odafigyel a skandináv piacra. A nyártól egy startup, a Flyr is kínál már Norvégián belüli utakat. Valamennyiüket hátrányosan érinti az olajár gyors emelkedése, a kereslet felfutása miatt hordónkénti jegyzés már 72 dollárnál jár, ami két éves csúcsot jelent.
A Norwegian máris feljövőben van: májusban 97 ezren utaztak vele, harmadával többen, mint egy éve és a pandémia közepette a nyári foglalásaik is biztatóan alakulnak. Nem így a részvényárfolyam, amely ezután kel csak fel a padlóról, a kurzus hat év alatt az ezredére olvadt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.