Az egykor globális piacvezető japán Takata romjainak eltakarításában újabb fejezet zárult le azzal az ítélettel, amit a miami kerületi bíróság hozott az egykori légzsákgyártó kártérítési ügyében. Ennek értelmében a Volkswagen amerikai forgalmazójának az általa értékesített, életveszélyes Takata-légzsákokkal szerelt 1,35 millió autó után 42 millió dolláros kártérítést kell fizetnie az ellene indított perek egyezséggel történő lezárásaként.
A légzsákbotrány csak az Egyesült Államokban több tízmillió jármű visszahívásával és a robbanásveszélyes légzsákok kijavításával járt, a bizonyítottan emiatt meghalt 19 állampolgár elvesztéséről és a több száz maradandó sérülést szenvedő autóstól nem is szólva. A Takata passzív biztonsági rendszereiben megbízó autógyártók eddig együttesen 1,5 milliárd dollárt fizettek ki az áldozatoknak és a perre menő károsultaknak.
A Magyarországon 2013-ban Miskolcon gyártóbázist létesítő Takata nevét ma már csak az üzemhez vezető út őrzi, a céget – és vele a borsodi telephelyet – az amerikai székhelyű, de kínai többségi tulajdonban lévő Joyson (korábban Key) Safety Systems (JSS) vette át, miután a világ eddigi legnagyobb visszahívási aukciója csődbe vitte a japán vállalatot. A kínaiak 1,57 milliárd dollárt fizettek a konszernért.
A Takata által gyártott légzsákok a legváltozatosabb pillanatokban, előzmény nélkül robbantak be az őket aktiváló inflátor típushibája miatt. A japán légzsákgyártó ammónium-nitrátot használt a védőpárnák felfújásához, csakhogy a gáz szélsőségesen magas páratartalom és extrém hőmérséklet mellett a hajlamos a normálisnál jóval gyorsabban és nagyobb energiával aktiválni a légzsákot, gyilkos repeszeket kitépve a műszerfalból. A járműben utazók sebesüléseit ezek, illetve a vakvezetésből bekövetkező ütközések okozták.
Mint kiderült, a cég tudott arról, hogy a meghamisított teszteredmények ellenére milliószám gyártották és forgalmazták a légzsákokat. Csak Amerikában 19 autógyártó 42 millió járművébe beépített 69 millió inflátor cseréjét rendelték el.
A Honda-tulajdonosok jártak a legrosszabbul, 16 haláleset fűződik ehhez a márkához, hárman Fordban lelték halálukat egy esetért pedig a BMW-t terhelte a felelősség.
A kártérítések őshazájában a Honda 605 millió dollárt, a Ford 299, míg a BMW 131 millió dollárt fizetett ki a járműtulajdonosoknak. Ezekben a javítási költségek, az erre az időre kiesett munkabér és a járulékos költségek is benne foglaltatnak. A VW esetében még újabb tragikus következményekre is figyelmeztet a bíróság annak megállapításával, hogy a hibás inflátorok 35 százalékát máig nem cserélték ki a visszahívásra kötelezett Audikban és Volkswagenekben.
A légzsák-botrány így nem csak a VW-csoport számára tartogat váratlan meglepetéseket, de mint az a Takata-felpereseket lépviselő Peter Prieto ügyvéd a Reutersnek elmondta, a Mercedes, a General Motors és a Fiat Chrysler-utód Stellantis számára is, ezeknek az autógyártóknak is rendezniük kell még a sok százmilliós dolláros számlájukat a beszállítójuk hibájából megkárosított ügyfeleikkel.
Maga a csereakció teljes költsége meghaladta a 9 milliárd dollárt.
Mindenesetre a Takadát felvásároló JSS anyacége, a kínai Ningbo Joyson Electronic részvényeseit is megérintették a fejlemények, a kínai anyavállalat részvényárfolyama egy százalék feletti gyengüléssel reagált a megörökölt problémára. Az ugyanis nem ismeretes, hogy a Volkswagen és a Takata-jogutód osztozik-e, s ha igen, akkor miként a megítélt kártérítési összegen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.