BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Villámrajtot vett a Volvo Cars

Európa legnagyobb idei tőzsdei bevezetése (IPO) bombasikert hozott, a Volvo Cars részvényárfolyama 22 százalékkal lőtt ki az első kereskedési napon.

A tőzsdei befektetők figyelmét ezentúl két Volvo osztja meg, a hétvégén a kínai Geely tulajdonában lévő személyautó-gyártó üzletágat, a Volvo Cars is bevezették a stockholmi tőzsdére, amelynek a haszonjárműveket és munkagépeket gyártó „csonka” anyacég, a svéd tulajdonban maradt Volvo AB 2004 óta megbecsült tagja. 

A Volvo Cars debütálásával Európa idei legnagyobb elsődleges tőzsdei kibocsátása valósult meg,

példát mutatva az autóipari riválisok és startupok számára is arra, hogy az elektromos átállás melletti szilárd kiállás és a program következetes végrehajtása akár rövidebb távon is anyagi sikerrel párosulhat. 

Márpedig azok igencsak jól jártak, akik jegyeztek a friss Volvo részvényből, noha a göteborgi székhelyi autógyártó váratlanul, talán óvatosságból, talán befektetői nyomásra múlt hétfőn 2,3 milliárd dollárra csökkentette a bevonni kívánt összeg nagyságát és az 53-68 svéd koronás kibocsátási sáv aljára árazta be részvényét, ezzel 18 milliárd dollárra téve a cég piaci kapitalizációját. 

Az első kereskedési napon, pénteken 22 százalékos ralit mutatott be és 64,7 koronán zárt a Volvo Cars részvényárfolyama, 22 milliárd dollárra feltornászva ezzel a vállalat piaci értékét.

Elemzők szerint ebben az is benne van, hogy a pandémiát követően hiába lángolt fel Európában a kibocsátási láz, az igazi jó sztorikra ki vannak éhezve a befektetők. 

Fotó: Shutterstock

Akik egyébként a kínai hátteret illetően aggályokat fogalmaztak meg, a Geely irányító szerepe ugyanis nem sérül, emiatt félő, hogy a Kína és az Egyesült Államok között változó hevességgel zajló kereskedelmi háború kihathat a tengerentúlon erős vásárlói bázissal rendelkező autógyártó forgalmára és alkatrészellátására. 

A Geely vezérigazgatója ezt a témát nem érintette ünnepi videóüzenetében, Eric Li viszont emlékeztetett arra, hogy amikor megvették a gyengélkedő Volvót, az a célt fogalmazták meg, hogy a „tigrist visszaküldik a hegyekbe”. Hozzátette:

Most az a célunk, hogy szárnyakat adjunk a tigrisnek, és hagyjuk szárnyalni.

A kínai cégek iránti bizalom erózióját jelzi Svédországban, hogy a Huaweit kitiltották az 5G hálózatépítésből, „cserébe” Peking az Ericsson életét keseríti meg, a cég megrendelések sorától esik el Kínában.

Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a sikeres rajt visszaigazolta stratégiájuk helyességét, miszerint az elektromos átmenetet leggyorsabban lemenedzselő vállalatok élmezőnyébe pozicionálták magukat, s legkésőbb 2030-ig kivezetik kínálatukból a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveket. 

Hamarosan a sarkcsillag az eddiginél is fényesebben ragyoghat a Volvo egén, hiszen

a 49 százalék erejéig a tulajdonában lévő elektromosautó-gyártó, a svéd Polestar is megjelenik a tőzsdén,

forrásokat bevonva további terjeszkedéséhez. A Polestar jövőre tervezi IPO-ját. Samuelsson a Polestar 20 milliárd dolláros értékeltségét kedvezőnek és reálisnak nevezte. 

A globális csiphiányról szólva viszont kifejtette, hogy a helyzet normalizálódni látszik, de még a folyó negyedévben sem tudnak hozzájutni a teljes megrendelt mennyiséghez, azaz a hiány még jövőre is érezteti hatását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.