A tőzsdei befektetők figyelmét ezentúl két Volvo osztja meg, a hétvégén a kínai Geely tulajdonában lévő személyautó-gyártó üzletágat, a Volvo Cars is bevezették a stockholmi tőzsdére, amelynek a haszonjárműveket és munkagépeket gyártó „csonka” anyacég, a svéd tulajdonban maradt Volvo AB 2004 óta megbecsült tagja.
A Volvo Cars debütálásával Európa idei legnagyobb elsődleges tőzsdei kibocsátása valósult meg,
példát mutatva az autóipari riválisok és startupok számára is arra, hogy az elektromos átállás melletti szilárd kiállás és a program következetes végrehajtása akár rövidebb távon is anyagi sikerrel párosulhat.
Márpedig azok igencsak jól jártak, akik jegyeztek a friss Volvo részvényből, noha a göteborgi székhelyi autógyártó váratlanul, talán óvatosságból, talán befektetői nyomásra múlt hétfőn 2,3 milliárd dollárra csökkentette a bevonni kívánt összeg nagyságát és az 53-68 svéd koronás kibocsátási sáv aljára árazta be részvényét, ezzel 18 milliárd dollárra téve a cég piaci kapitalizációját.
Az első kereskedési napon, pénteken 22 százalékos ralit mutatott be és 64,7 koronán zárt a Volvo Cars részvényárfolyama, 22 milliárd dollárra feltornászva ezzel a vállalat piaci értékét.
Elemzők szerint ebben az is benne van, hogy a pandémiát követően hiába lángolt fel Európában a kibocsátási láz, az igazi jó sztorikra ki vannak éhezve a befektetők.
Akik egyébként a kínai hátteret illetően aggályokat fogalmaztak meg, a Geely irányító szerepe ugyanis nem sérül, emiatt félő, hogy a Kína és az Egyesült Államok között változó hevességgel zajló kereskedelmi háború kihathat a tengerentúlon erős vásárlói bázissal rendelkező autógyártó forgalmára és alkatrészellátására.
A Geely vezérigazgatója ezt a témát nem érintette ünnepi videóüzenetében, Eric Li viszont emlékeztetett arra, hogy amikor megvették a gyengélkedő Volvót, az a célt fogalmazták meg, hogy a „tigrist visszaküldik a hegyekbe”. Hozzátette:
Most az a célunk, hogy szárnyakat adjunk a tigrisnek, és hagyjuk szárnyalni.
A kínai cégek iránti bizalom erózióját jelzi Svédországban, hogy a Huaweit kitiltották az 5G hálózatépítésből, „cserébe” Peking az Ericsson életét keseríti meg, a cég megrendelések sorától esik el Kínában.
Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a sikeres rajt visszaigazolta stratégiájuk helyességét, miszerint az elektromos átmenetet leggyorsabban lemenedzselő vállalatok élmezőnyébe pozicionálták magukat, s legkésőbb 2030-ig kivezetik kínálatukból a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveket.
Hamarosan a sarkcsillag az eddiginél is fényesebben ragyoghat a Volvo egén, hiszen
a 49 százalék erejéig a tulajdonában lévő elektromosautó-gyártó, a svéd Polestar is megjelenik a tőzsdén,
forrásokat bevonva további terjeszkedéséhez. A Polestar jövőre tervezi IPO-ját. Samuelsson a Polestar 20 milliárd dolláros értékeltségét kedvezőnek és reálisnak nevezte.
A globális csiphiányról szólva viszont kifejtette, hogy a helyzet normalizálódni látszik, de még a folyó negyedévben sem tudnak hozzájutni a teljes megrendelt mennyiséghez, azaz a hiány még jövőre is érezteti hatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.