A Mol üzemanyag-értékesítésének nagyjából 20-25 százalékát érintheti a benzin és dízel literenkénti árának csütörtökön bejelentett, november 15-étől életbe lépő befagyasztása a KBC Equitas szerint.
A Magyar Ásványolaj Szövetség járvány előtti adataiból kiindulva Nagy-György János elemző úgy számol, a téli időszakban hozzávetőlegesen 270 millió liter lehet a nem prémium benzin és dízel értékesítése Magyarországon egy hónapban. A Mol piaci részesedése itthon nagyjából 44 százalék, tehát legfeljebb havi 120 millió liternyi eladott üzemanyag lehet érintett a Molnál.
A dízel átlagára 512 forint, a benziné pedig 506 forint volt szerdán, ilyen árfolyamokkal és a dízel nagyobb súlyával számolva literenként így 30 forintot veszíthet a döntéssel a Mol. Ez egy hónapban 3,6 milliárd forint, három hónap alatt pedig 10,8 milliárd forint veszteséget jelentene a társaságnak.
Ez az összeg részvényenként nagyjából 15 forintot jelentene.
A KBC elemzője szerint persze az is elképzelhető, hogy az eddig prémium üzemanyagot tankolók egy része is átáll a nagyobb árkülönbség miatt a 480 forintos üzemanyagra, de ennek hatása nem befolyásolja jelentősen a kalkulációt, ugyanis a prémium szegmens volumenben kevesebb mint 10 százalékos arányt tett ki eddig.
Bizonytalanságot jelenthet még az ármaximálás időtartama, nem zárható ki ugyanis, hogy a kormány meghosszabbítja a három hónapos időszakot, ami további veszteséget okozna az üzemanyag-kiskereskedőknek. További kockázat, hogy a mostani magyar és a korábbi horvát ármaximálás hatására a Mol többi régiós célpiacán is elterjedne a gyakorlat. Elképzelhető viszont az is – hangsúlyozza Nagy-György János –, hogy az olajárak csökkennek a következő időszakban, és akár a maximálástől függetlenül 480 forint alá mérséklődnek a piaci árak, ez esetben a fent számolt veszteségnél kisebb is lehetne a hatás.
Az olajárak esetleges emelkedése persze nagyobb negatívum lenne a Mol fogyasztói szolgáltatások üzletágának – amit a kitermelési üzletág jobb eredménye bőven ellensúlyozna –, de veszteségesen minden bizonnyal akkor sem üzemelnének a magyarországi kutak
– hangsúlyozza a szakértő.
A Mol árfolyamában ma látható négy százalék fölötti csökkenés a brókerház szerint nagyrészt a hír hatásának köszönhető, a STOXX 600 olajszektora ugyanis „csak” 1,3 százalékos gyengülést mutat. A KBC véleménye szerint a fenti egyszerűbb kalkuláció alapján ez az esés túlzónak tűnik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.