Kutatási eredményekkel bizonyítható, hogy a Facebook és az Instagram olyan szoftverek segítségével gyűjti a 18 év alatti felhasználók adatait, amelyek nyomon követik azok internetes böngészési tevékenységét is – számolt be róla a The Guardian.
A szóban forgó adatok gyűjtésre a Global Action Plan nevű környezetvédelmi csoport, a nagy technológiai vállalatok reformját célzó Reset Australia, valamint a gyermekeknek szóló marketing ellen kampányoló Fairplay nevű szervezet kutatásai hívták fel a figyelmet.
A szóban forgó közösségimédia-platformok anyavállalata (amely akkor még Facebook néven futott, azóta már Meta lett a neve) júliusban jelentette be, hogy a hirdetők számára a fiatal felhasználók csak három kategória – életkor, nem és tartózkodási hely – alapján célozhatók meg reklámokkal, számos más lehetőség – köztük a személyes érdeklődési körük – alapján már nem lehetséges ez.
A három kampányelemző csoport kutatásának eredményei azonban azt állítják, hogy a Facebook és az Instagram megtartotta a konverziós API-ként ismert szoftverek használatát, amelyek részleteket gyűjtenek a tizenévesek webböngészési tevékenységéről is.
A Meta határozottan tagadta, hogy a vállalat algoritmus-vezérelt hirdetés-kiszolgáló rendszerét arra használta volna, hogy célzott reklámokkal ostromolja a kiskorú felhasználókat.
Mark Zuckerbergnek, a Meta vezérigazgatójának címzett nyílt levelében 44 érdekvédelmi csoport sürgette a Facebook alapítóját, hogy hagyjon fel ezzel az adatgyűjtési gyakorlattal, arra hivatkozva, hogy azt a fiatal felhasználók megfigyelésére, majd célzott marketingelésére használják.
A közleményükben felhívták a figyelmet arra is, hogy a hirdetők által kiválasztott célcsoport-besorolás, és gépi tanulás útján kiválasztott optimalizálás nem jelent kimutatható javulást a gyermekek számára, a Facebook júliusi állításai ellenére sem.
A Facebook továbbra is felhasználja a fiatalokról gyűjtött hatalmas mennyiségű adatot annak meghatározására, hogy mely gyerekeknél érne célba legnagyobb valószínűséggel az adott hirdetés.
– szerepel a kommünikében.
A nyílt levél aláírói között szerepel a 5Rights nevű szervezet is, amely a gyermekek szigorúbb online ellenőrzéséért kampányol az Egyesült Királyságban, valamint az amerikai székhelyű Center for Digital Democracy is.
A Facebook gyakorlatát vizsgáló tanulmány három hamis fiókot hozott létre, egy 13 éves és két 16 éves számára, és a kutatók ezen keresztül monitorozták, hogy a vállalat szoftvere hogyan hasznosította a felhasználók által a Facebookon, az Instagramon és a Messengeren keresztül begyűjtött adatokat, ahogy az olyan aktivitásokat, mint hogy milyen oldalakat látogattak meg, mely a helyi újságokat és ruházati kiskereskedéseket nézegették.
A kutatók megállapították, hogy a Facebook adatokat gyűjthet a gyermekek által megnyitott egyéb böngészőfülekről és oldalakról, és számos olyan információ birtokába kerülhet, mint például, hogy milyen gombokra kattintanak, milyen kifejezésekre keresnek, illetve milyen termékeket vásárolnak vagy tesznek a kosarukba. Ezeknek a konverziós adatoknak a gyűjtésére és tárolására semmi más ok nincs, mint a hirdetések finomhangolása és pontosabb célba juttatása.
Joe Osborne, a Meta szóvivője erre úgy reagált, hogy:
Téves feltételezés azt gondolni, hogy ha az átláthatósági eszközeinkben adatokat jelenítünk meg, azokat automatikusan a hirdetésekhez használjuk fel.
Állítása szerint a vállalat nem használja weboldalainak és alkalmazásainak adatait arra, hogy személyre szabott reklámokat juttassanak el 18 év alattiak számára.
A Facebook nemcsak a gyermekeknek küldött célzott hirdetések kapcsán került támadások kereszttüzébe, nemrég kiderült, hogy a legnagyobb közösségi oldal a klímaváltozással is hadilábon áll, hiszen az álhíreket nem szűri, ráadásul klímavédelmi kampánya eddig erőtlennek és szinte láthatatlannak bizonyult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.