Az eddigi gyakorlattól gyökeresen eltérően hivatalosságok és pópák részvétele nélkül, a szalagátvágás is mellőzve adták át a forgalomnak a hét elején az észak-erdélyi autópálya Marosvásárhely közeli szakaszát. Unikumnak számít, hogy a 4,5 kilométeres sztrádacsíkot és az ugyanilyen hosszú négysávos marosvásárhelyi bekötőutat négy hónappal
a hivatalos határidő előtt építette meg – 15 milliárd forintnak megfelelő összegből – a kivitelező. Igaz, a megvalósítás hat éve váratott magára bürokratikus akadályok, óvások és pereskedések miatt.
A lényeg, hogy jóformán végig, 100 kilométeren keresztül autópályán tehető meg az út Kolozsvár és Marosvásárhely között, ahol egy 15 kilométeres szakasz hiányzik még, ennek a kivitelezésére még nem választották ki a vállalkozót. Az említett szakaszokat leszámítva más nem épült meg a Nagyváradot Brassóval összekötő, 415 kilométeresre tervezett A3-as észak-erdélyi sztrádából azóta, hogy a román hatóságok 18 évvel ezelőtt szerződést kötöttek az amerikai Bechtellel, amely 50 kilométer leaszfaltozás után kivonult az országból.
Egy héttel ezelőtt szintén hivatalos ceremónia nélkül vehették birtokukba az autósok a Tordát Szászsebessel összekötő A10-es sztráda még hiányzó, 24 kilométeres szakaszát. Ha öt éves késéssel is, de végre létrejött az összeköttetés az észak- és dél-erdélyi pálya között, és immár autópályán jutunk el Kolozsvárról Szebenig, mintegy 200 kilométeren át. Idén 30 kilométerrel, mintegy 940 kilométeresre bővült a romániai autópálya-hálózat, viszont további avatások még láthatáron sincsenek. A november végén hivatalba lépett nagykoalíciós kormány ugyanakkor azt vállalta, hogy 2022-ben 10 milliárd euró értékben köt szerződést infrastrukturális beruházásokra. Kétséges azonban, hogy ezzel fel is pörgetik-e a kivitelezést, akadnak ugyanis olyan sztrádaszakaszok, terelőutak, amelyek megépítése öt-hét éve várat magára.
Nem hiszem, hogy létezik olyan szaktárcavezető, akinek mandátuma alatt befejeződött egy általa elkezdett projekt. Tervrajzokkal a következő 50 évre el vagyunk látva, ám a megvalósítás hiányzik
– ismerte el beiktatása után Sorin Grindeanu, a bukaresti közlekedési minisztérium új vezetője. A kormányfői tisztséget 2017-ben öt hónapig betöltő szociáldemokrata miniszter bejelentette, a jövő évtől drónokat fognak bevetni, hogy élőben kövessék a munkamenetet a jelentős infrastrukturális beruházásoknál. Reményei szerint így elkerülhetőek lesznek a kelet-romániai Tecuci városának terelőútjához hasonló esetek, ahol 13 éve tart az elkerülőút megépítése.
Ez Rekordok könyvébe illő, azt hinnéd, hogy Párizs terelőútjáról van szó!
– hüledezett Grindeanu, aki temesváriként személyes okokból is gyorsítani szeretné a sztrádaépítéseket, túlságosan soknak tartja ugyanis, hogy autóval legjobb esetben hét óra alatt teszi meg az 550 kilométeres utat Bukaresttől a Béga-parti nagyvárosig.
Románia egyébként a napokban megkapta az Európai Bizottságtól az országos helyreállítási és ellenállóképességi terv első előlegét,
a kézhez kapott 1,8 milliárd euró az országnak vissza nem térítendő támogatásként járó összeg 13 százalékaának felel meg.
Az összesen 29,2 milliárd eurós rezilienciaépítési alapból a román hatóságok több mint 430 kilométer új autópálya-szakaszt építenének 2026-ig, 3,9 milliárd eurót pedig a vasúti infrastruktúra fejlesztésére irányoztak elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.