BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gázfröccsel startolt a Daimler Truck

Fény és árnyék egyaránt vetült pénteken a Daimlerre: amíg a német járműipari konszernről leválasztott teherautó és busz üzletág sikerrel debütált a tőzsdén, addig az anyavállalat a dízelbotrány miatt vezekelt Kanadában.

Megkezdte önálló pályafutását a Daimler AG-ról leválasztott Daimler Truck (DT) a frankfurti tőzsdén. Az árbevétele alapján a világ legnagyobb kamion- és buszgyártójának számító társaság papírjaihoz 28 euróért lehetett hozzáférni az elsődleges kibocsátás (IPO) során, erre már az első napon 2,54 eurót hozzácsaptak a befektetők, így 9,05 százalékos plusszal zárt a részvény. A piac tehát 24,6 milliárd euróra értékelte a járműgyártót.

Az anyavállalat árfolyama 13,84 százalékot esett, de ennek az IPO miatt technikai magyarázata van, s a DT „elvesztésének” számlájára írható. Ha ezt a hatást kiszűrjük, akkor a Daimler AG is erősödött volna, méghozzá 2,87 százalékkal. A Daimler AG – amely február óta szervezte az DT leválasztását és IPO-ját –, 35 százalékos pakettet tartott meg magának. A könnyebb megkülönböztetés érdekében az anyacég felveszi leánykori nevét és később Mercedes-Benzként folytatja pályafutását azzal a nem titkolt céllal, hogy kibérelje magának a luxus kategória első helyét.

Fotó: Daimler Truck AG - Product Communications Daimler Trucks & Buses / autosvilag.com

Ola Kaellenius Daimler-vezérigazgató a járvány korlátozások miatt meglehetősen szellős frankfurti parketten tartott ünnepi beszédében hangsúlyozta, amellett, hogy a lépéssel értéket teremtettek a részvényeseknek, a két különböző követelményekkel szembesülő járműipari kategória számára is megkönnyítették a fejlődést. Ami a DT-i illeti, a 2025-ig megfogalmazott célkitűzések a jelenlegi, 6-8 százalékos üzemi marzs két számjegyűre növelését és az európai eladások felfuttatását tartalmazzák az első helyen.

Martin Daum DT-vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a profit további bővítésével szemben a jövőt jelentő technológiai fejlesztések elsőbbséget élveznek, a versenyképesség növelése is ezt kívánja meg. Ugyanakkor profitfronton is javulniuk kell, hiszen e téren fő riválisaik, a VW-csoporthoz tartozó Scania és a Volvo Trucks névadó márkája mögé szorultak. Az értékesítés korrigált megtérülési mutatója fő piacukon, Észak-Amerikában idén eddig 10,8 százalékos, míg Ázsia 7,2, Európa pedig szerény 4,5 százalékkal következik a sorban.

A Daimler Truck gőzerővel távolodik a fosszilis energiahordozóktól, a belsőégésű motorral szerelt járműveik arányát 2030-ra 40 százalékra szeretnél leszorítani, azaz az elektromos és a hidrogénhajtás átvenné a vezető szerepet motortérben.

Egyelőre azonban a múlt kínos emlékeitől szabadulna mihamarabb a Daimler, amely cseppet sem makulátlan a főkolompos VW nevével fémjelzett dízelbotrányban. A cég pénteken 175 millió eurós bírságban egyezett meg a kanadai hatóságokkal, hogy mentesülhessen az emissziós értékek szándékos és durva megsértéséért vele szemben indított jogi és kártérítési eljárásoktól. Bár a konszern a vádakat bőszen tagadja, mégis fizet. Az Egyesült Államokban tavaly ősszel kétmilliárd dollár feletti összeg kifizetésével vezekelt, míg Németországban 870 millió eurós bírsággal sújtották a kibocsátási normák megsértéséért. És a hatszázezer brit Mercedest érintő dízelper még csak most kezdődik Nagy-Britanniában. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.