Fél évvel a kínai Uberként számon tartott Didi utazásmegosztó cég totális letámadása után a kínai hatóságok végre felfedték, hogy milyen szabályok mentén engedélyezik a tengerentúli tőzsdei bevezetéseket. A bejelentés nyomán a hongkongi Hang Seng technológiai alindexe 1,6 százalékkal került lejjebb.
Az esést Kína egyik legnagyobb technológiai cége, a Tencent, valamint a Meituan kereskedelmi platform részvényei vezették.
A kínai kereskedelmi minisztérium által közzétett, januártól hatályos szabályozás szerint azoknak a kínai cégeknek, amelyeknek tiltva van külföldi forrás bevonása, először kérvényezniük kell törlésüket az úgynevezett negatív listáról. Csak ezt követően vonhatnak be friss tőkét külföldön.
A negatív listán lévő vállalatok menedzsmentjének nem lehet tagja tengerentúli befektető,
továbbá a külföldiek tulajdoni hányada nem haladhatja meg a 30 százalékot, s ezen belül egyetlen külföldi tulajdonos sem birtokolhat 10 százaléknál magasabb részesedést. Ráadásul az úgynevezett nemzetbiztonsági kockázatot jelentő vállalatok esetében eleve megtiltják a külföldi jegyzését.
Érdekes módon a tengerentúli tőzsdei kiskapuként számon tartott VIE (változó érdekeltségű entitás) forma továbbra is megmarad,
csak a listázási procedúra válik komplexebbé és költségesebbé az új szabályok szerint.
Az Enron-botrány idején elhíresült VIE-struktúra lényege, hogy a külföldi befektetők nem közvetlenül a kiszemelt kínai cég részvényeit vásárolják meg, hanem a kínai célvállalat tulajdonosainak irányítása alatt álló offshore cégben szereznek részesedést. Így például aki a New York-i tőzsdén BABA jelzésű részvényt vesz, az egy amerikai letétkezelő közbeiktatásával a Kajmán-szigeteken bejegyzett Alibaba Group Holding Limitedben szerez részesedést. Ez a cég pedig szerződésben áll a kínai Alibabával, és részesedik a nyereségéből.
Az ezredforduló óta gyakorlatilag minden kínai internetes vállalat a VIE-struktúrában lépett az amerikai parkettre, hogy megkerülje a pekingi korlátozásokat
– emlékeztet a The Wall Street Journal. Az amerikai tőzsdei lapnak nyilatkozott Jason Elder, a Mayer Brown LLP tőkepiaci ügyvédje, s szerinte az új szabályok alapján Kína nem akarja elvágni a tőkepiacát a globális pénzügyi rendszerhez fűző kapcsolatokat, s arról sincs szó, hogy a kínai parketteket függetleníteni akarnák a világ tőzsdéitől, inkább csak hatékonyabb hazai rendszert próbálnak kialakítani azon kínai vállalatok számára, amelyek külföldön próbálnak tőkét bevonni. A pontos keretek végső soron az értékpapír-szabályozási bizottság (CSRC) iránymutatásától függenek, de ezzel kapcsolatban még januárban is nyilvános konzultációk lesznek – tette hozzá a jogi szakértő.
A hét végén lejárt a Didi horgonybefektetőinek 180 napos eladási tilalma, s hétfőn 5,36 százalékot esett a részvény a New York-i tőzsdén, az 5,30 dolláros záróár újabb mélypont, egyúttal közel 60 százalékos diszkont a 14 dolláros kibocsátási árhoz képest.
A társaság jövője elég zavaros, amióta a menedzsment közölte, hogy szabályozói nyomásra a tervek szerint „átcuccolnak” a hongkongi tőzsdére.
Ám ennek mikéntje máig kérdéses. Mindenesetre hétfőn a japán SoftBank 20 százalékos részesedésének értéke, ami a nyári IPO idején még 12 milliárd dollár volt, már alig képviselt többet 5 milliárd dollárnál. És a közel 12 százalékos tulajdonos Uber is többmilliárdos, nem realizált veszteséget könyvelt el. A SoftBank még nem nyilatkozott, az Uber azonban közölte, hogy egyelőre „kiüli” a veszteséget, és várja a kibontakozást. Időt adva a Didinek, hogy megoldja szabályozási gondjait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.