Kaliforniában lesz először kapható a Volvo Car és a Luminar Technologies közösen kifejlesztett önjáró villanyautója – jelentették be a cégek a Las Vegasban zajló CES technológiai szakkiállításon. A Tesla Autopilotjához hasonló funkciókkal felruházott Ride Pilot önvezető rendszer bevezetésének konkrét időpontját még nem hozták nyilvánosságra, annyi viszont már biztos, hogy a Luminar képalkotó szenzorainak befogadására felkészített első, teljesen elektromos vadonatúj Volvo városi terepjáró (e-SUV) 2023-tól lesz kapható. Ehhez és az újabb modellekhez lehet majd rendelni a Ride Pilotot, amelynek használatáért előfizetési díjat kell majd fizetniük a tulajdonosoknak.
A rendszer kulcsfontosságú részét, az útról az autó számára háromdimenziós képet rajzoló szenzort a Luminar szállítja, ehhez csatlakozik egy öt radarérzékelőből, nyolc kamerából és tizenhat ultrahangos érzékelőből álló külön rendszer, amelyet a svéd Zensact cég szoftvere vezényel. Az önvezető rendszer csak a legszigorúbb tesztelési és engedélyezési procedúra után válik hozzáférhetővé az autósok számára, ebben lehetnek csúszások, ezért sem jelölt ki pontos dátumokat a kínai kézben lévő svéd autógyártó vezetése. Hatósági jóváhagyás is szükséges még ahhoz, hogy az új e-SUV első példányaival megkezdhessék még az idén a Ride Pilot éles tesztelését a kaliforniai utakon.
Alexander Petrofski, a Volvo Car stratégiai fejlesztésekért felelős alelnöke szerint a sűrű járműforgalommal jellemzett Kalifornia ideális hely a tömeges adatgyűjtéshez, amelyre alapozva ki lehet szűrni az óhatatlanul fellépő hibákat, orvosolni a gyermekbetegségeket, hogy aztán kiforrott és teljesen biztonságos technológia segíthesse a Volvo sofőrjeit a világ más tájain is. A Ride Pilot szolgáltatás tervezett árára Petrofski még utalást sem volt hajlandó tenni, csak azt hangsúlyozta, hogy a Volvo jövőbeli bevételében a szoftverértékesítések egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani, de ez globális tendencia az innovatív autógyártók körében.
A Volvo innovációs megújulásához új embert kerestek, s Jim Rowan személyében meg is találták. Az Ember Technologiestól igazolt szakember márciusban váltja Hakan Samuelssont a vezérigazgatói székben. A Volvót tíz éve irányító Samuelsson a cég 49 százalékos tulajdonában lévő svéd luxusvillanyautó-gyártó, a tőzsdére készülő, 20 milliárd dollárra taksált Polestar elnöke lesz. Utóbbi a NASDAQ-on jegyzett Gores Guggenheim nevű különleges célú felvásárlási társaságba (SPAC) olvadva lép a parkettre még az első fél évben. Samuelssonnak komoly tőzsdei tapasztalata van, a Volvo Car részvényeit tavaly októberben az ő felügyelete mellett vezették be a stockholmi börzére.
A 2,3 milliárd dollárt hozó IPO volt tavaly a legnagyobb Európában.
A Volvo Car részvénye azóta 28 százalékkal drágult. Ez több is lehetett volna, de a Volvo decemberi eladásai lehűtötték a befektetői lelkesedést. Az ominózus csiphiány következtében a múlt hónapban 18,1 százalékkal kevesebb, 64 436 Volvót adtak el, mint egy évvel korábban. A csütörtökön közölt összesítés szerint 2021 egészében 5,6 százalékkal több, 698 693 gépkocsit értékesítettek, ezek 27 százaléka teljesen elektromos vagy tölthető hibrid modell volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.