BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra hajtotta a fémárakat az orosz-ukrán konfliktus

A Nyugat nem csak energiafronton, de alapanyagok terén is erősen kiszolgáltatott Oroszországnak. Az építőipar, az autó és repülőgépipar nagy árat fizetne az átgondolatlan szankciók miatt.

Több éves csúcsra drágultak az ipari fémek a Londoni Fémtőzsdén (LME) az orosz békehadtestek ukrajnai betörésére. A piacon azonban elsősorban nem Ukrajna sorsa miatt aggódnak, hanem sokkal inkább amiatt, hogy a Nyugat által beígért kőkemény szankciók valójában milyen mélyre hatolnak. Oroszország ugyanis ércbányászatban és alapanyag-gyártásban rendkívül nehezen nélkülözhető láncszeme a világgazdaságnak, így a nikkel, a titán és az alumínium esetében az energiahordozókról már nem is szólva. 

Az orosz Ruszal kohóiban készül a világ alumínium-termelésének hat százaléka 

Fotó: ILYA NAYMUSHIN / AFP

A fémtőzsdén az alumínium három hónapos határidős jegyzése 13 és fél éves csúcsra, tonnánként 3318,5 dollárra drágult. A könnyűfémből januárban 4,5 százalékkal kevesebbet gyártottak, mint egy éve, ez is táplálja a drágulást. Szakértők szerint a Kínán kívüli legnagyobb gyártó, a globális piac 6 százalékát ellenőrző orosz Ruszal ellen a Nyugat aligha vet ki szankciót. Ezt 2018-ban megtették, akkor is balul sült el: napokon belül 30 százalékkal drágult az alumínium.

Londonban a nikkel – szintén három hónapos szállításra – 2011. augusztusi rekordján lépett túl, tonnájáért 24 630 dollárt kértek. Azonnali szállításra az alumíniumért 45,3, a nikkelért 522 dollárral kell most többet fizetni. Kínában is elszálltak az árak: ott a legnagyobb forgalmú, márciusi kontraktus tonnánkénti 28 596 dollárig szaladt kedden a sanghaji határidős tőzsdén (SFE), ami szintén rekord. A nikkel stratégiai fémmé lépett elő, s noha fő felhasználási területe továbbra is az acélgyártás, az akkumulátor technikában is nélkülözhetetlenné vált, s mind a Nyugat, mind Kína kiszolgáltatott a globális nikkel gyártás hét százalékát uraló orosz szállítókkal szemben. 

Még szerencse, hogy az elektromos autók motorjait energiával ellátó akkumulátoroknál érlelődik a technológiaváltás, az olcsóbb lítium-vasfoszfát telepek kereslete dinamikusan nő Kínában, a világ legnagyobb autópiacán. A nikkeltartalmú akkuk kiszorítása azonban nem megy egyik napról a másikra, a tavaly globálisan üzembe helyezett új villanyhajtású járművekbe összesítve 286,2 gigawattóra energiatároló kapacitást építettek be az Adama Intelligence számításai szerint. Ez az előző évinél 113 százalékkal nagyobb és rekord a maga nemében. Ezen kapacitás 54 százalékában viszont nikkel alapú elektródák dolgoznak. 

Az alacsony nikkel tartalmú akkuk részaránya 26, a nikkelmenteseké egyelőre 20 százalék körüli. A katódként használt nikkelből decemberben 19 651 tonnát használt fel a globális autóipar, ez 44 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Rossz hír, hogy az akkutechnológia másik fontos alapanyaga, a kobalt is a szankciók hatálya alá eshet, e téren az oroszok a második helyen állnak éves 6300 tonna körüli termelésükkel. 

Szerencse viszont hogy ez kismiska a piacot uraló Kongói Demokratikus Köztársaság százezer tonna körüli éves termeléséhez képest. A végképp nélkülözhetetlen lítium termelésében az oroszok feljövőben vannak, a világpiaci igények 3,5 százalékát tudnák kiszolgálni az évtized közepére az SP Global becslése szerint.

Az eleve alapanyag és alkatrész hiánnyal küszködő autóipar számára minden korlátozás többszörösen visszaüthet, de a repülőgépipar és a védelmi ipar is megszenvedné, ha új beszerzési források után kellene néznie például a titánt illetően. A Boeing például mindent az orosz titánbeszállítóira tett fel, teljesen kiszolgáltatottá vált partnere, az eddig megbízhatóan teljesítő VSMPO-AVISMA szállításainak. Állami háttere miatt a cég a Kreml környékéről érkező ukázok szerint jár el. 

A Dreamlinerek vázában 15 százaléknyi a titán és a titánötvözet aránya 

Fotó: Shutterstock

A Boeing a Seeking Alpha beszámolója szerint már lázasan keresi az alternatívákat, a 34 utasszállítójára felvett 2,5 milliárd dollár értékű orosz megrendelésének sorsáért ráér később aggódni, az különben sem számottevő tétel. A 787-es Dreamlinerek vázában viszont 15 százaléknyi a titán tartalom, azt végképp nem tudják helyettesíteni. A titánt legkönnyebben a piacvezető Kínából tudnák pótolni, ők viszont alighanem megkérik az árát.

A várható ellátási nehézségek tehát alaposan felverték az árakat, noha az orosz export ez irányú szankcionálásáról egyelőre találgatások vannak. Kunal Sawhney, a Kalkine kutatási igazgatója szerint a fémárak rövid- és középtávon magasabb íven mozognak majd, ám amennyiben Joe Biden és Vlagyimir Putyin tárgyalásos úton meg tud állapodni az ukrajnai status quóról, akkor nem a kínálat felüli aggodalmak helyett ismét a keresleti oldal irányíthatná az árakat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.