Árbevétele enyhe növekedésére számít az idén a Daimlerból pár hete régi nevére, a Mercedes-Benzre (MB) visszaváltó stuttgarti székhelyű járműgyártó konszern, ennek a mértékét azonban egyelőre nem számszerűsítik a számos bizonytalansági tényező miatt. Első helyen a beszállítási lánc anomáliái és a még mindig nyomasztó csiphiány szerepelnek mint a céljaik elérését fenyegető kockázati tényezők.
A társaság csütörtök reggel publikált, a teljes 2021-es üzleti évet felölelő gyorsjelentésében arról számolt be, hogy jármű-értékesítéseiből az előző évit 12,7 százalékkal meghaladó bevételre tett szert, méghozzá csökkenő darabszám mellett. A konszern a csúcskategóriás luxusmodelljeinek és elektromos autóinak a gyártására és forgalmazására koncentrált, ennek köszönhetően ebből a szegmensből 30 százalékkal nagyobb bevétele származott.
Az e termékkört és a kishaszonjárműveket összefogó üzletág éves korrigált kamat- és adózás előtti eredményét (EBIT) a tavalyi 6,8 milliárd euróról 13,9 milliárdra gyarapította, miközben a darabszám alapján mért eladásai 5 százalékkal, 2,33 millióra estek vissza. S hogy nincs azért minden rendben a termelés területén, azt az utolsó negyedévben mért 20 százalékos éves összevetésű csökkenés is jelzi, ez 612 ezer jármű legyártását takarja. A luxusautó-gyártó azt tervezi, hogy felső kategóriás modelljeinek eladásai 2022-ben 10 százalékkal nőnek, ehhez azonban intenzív tárgyalásokat kell folytatnia a csipbeszállítóival, hogy az ellátás garantált legyen.
Ola Kaellenius vezérigazgató három stratégiai fontosságú feladatot nevezett meg a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában, mégpedig az elektromosjármű-gyártás dinamikus növelését, az autós szoftverekkel kapcsolatos programjuk felgyorsítását, s ami az ezekhez szükséges pénzforrást megteremti, a luxusautó-gyártás dinamikus felfuttatását.
A 2021-es évet a Mercedes 167,9 milliárd eurós bevétellel zárta, ez 9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A gyárleállásokkal, járvánnyal súlyosbított 2020-as év üzemi eredményét 340 százalékkal lőtték túl, enyhén túllépve a 29 milliárd eurós határt. Az adózott eredmény az ötszörösére, 23,4 milliárd euróra gyarapodott, azaz van miből osztalékot fizetni, és fejleszteni egyszerre. A Mercedes árfolyama Frankfurtban 6 százalékot zuhant csütörtök reggel, miután az Ukrajna ellen indított orosz invázió megroppantotta az árfolyamokat. A gyorsjelentés pozitív üzenetei vajmi keveset számítottak ebben, igaz, a befektetők már az orosz piac elvesztését is okkal árazhatják a kilátásba helyezett nyugati szankciók miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.