A Spotify részvényárfolyama 18 százalékos zuhanással fogadta a zenei streamszolgáltató előfizetőnek számáról szóló elszomorító híreket. Az első sokkból azonban feltápászkodott a kurzus, a veszteségnek nagyjából a felét sikerült ledolgoznia, miután a cégvezetés a negyedéves gyorsjelentés számaira tényszerű magyarázattal szolgált. Paul Vogel, a svéd hátterű Spotify pénzügyi igazgatója a Reutersnek adott interjújában hangsúlyozta, hogy a felvázolt növekedési ütem voltaképpen az egy évvel ezelőttihez hasonló, a különbség minimális. A cég a teljes üzleti évre előzetesen nem közöl a felhasználói tábor bővüléséről irányadó előrejelzést.
A piaci reakció ugyanakkor erősen eltúlzottnak tekinthető, hiszen a folyó negyedév végére várt 183 milliós előfizetői állomány csupán egymillióval kisebb a Refinitiv elemzői konszenzusánál. Ugyanakkor a negyedik negyedévben a reklámmentes szórakozást élvező prémium-előfizetők száma 180 millióra nőtt, felülmúlva az elemzők 179,9 milliós várakozását. A nem fizető hallgatókból egészséges arányban válik prémium-előfizető, tavaly 16 százalékos volt a növekmény.
A havi aktív felhasználók számát 18 százalékkal rekordszintre, 406 millióra növelte a Spotify, amely több mint egymilliárd dollárt fektetett be a podcasting üzletágba, melynek a vitatott megítélésű, de nagy hallgatottságnak örvendő Joe Rogan az arca. Az amerikai megmondóember a Spotify 90 piacán vezeti a hallgatottsági listát, nem véletlen, hogy az általa kavart botránytól Daniel Ek Spotify-vezérigazgató igyekszik elhatárolódni, ám az üzleti érdekeket maximálisan szem előtt tartva. Ek figyelmeztette Rogant, hogy a jövőben tartózkodjon a podcastjaiban nyíltan az oltás ellen hangoló, semmivel alá nem támasztott kijelentéseitől.
A vitatott hanganyagokat azonban a Spotify nem távolítja el, lévén üzleti vállalkozás, nem pedig közösségi portál, amelyekre szigorú szabályok vonatkoznak. Ek annyit tett, hogy a nagyközönségtől azóta bocsánatot kérő Rogan podcastjaihoz felhívást csatol, miszerint az elhangzottak hülyeségeket is tartalmazhatnak. Ek büszkén jelezte a gyorsjelentést követő tájékoztatón, hogy a repertoárjukból már 20 ezer podcastot átvizsgáltak, és ügyelnek az etikai normák betartatására, s ezalól Rogan sem kivétel.
Olyan kivételek viszont akadnak, akik nem adnak zenéjükkel aláfestést a Rogan-féle influenszereknek és otthagyják a Spotifyt. Így tett Neil Young, Graham Nash, Joni Mitchell és India Arie a nagy nevű művészek közül. Mondjuk, ez nagy lyukat nem üt a Spotify bevételein, ugyanis a számaik lejátszása után fizetett jogdíj bagószámba megy, nem ebből gazdagszanak meg.
Ellentétben a Stopifyjal, amely egyre inkább a hallgatókat akár órákon át is lekötő podcastokra helyezi át a hangsúlyt, mivel itt rengeteg reklámot tud elszórni. S ezek adják az egyik fő bevételi forrását. Az évzáró negyedévben az egy évvel korábbinál 40 százalékkal többet, 394 millió eurót szereztek reklámok közléséből, azaz ennek részesedése az összbevételből 15 százalékosra nőtt. Elemzők szerint nem az előfizetői szám lassabb emelkedésén kell sopánkodni, hanem inkább a hirdetési bevételek arányának dinamikus növekedésének kellene örülni. Ha a zenészek csomagolnak, hát tegyék.
A negyedéves összbevétel egyébként 24 százalékkal, 2,69 milliárd euróra nőtt, 40 millióval meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusát. A cég vesztesége az egy évvel korábbi 125 millióról 39 millió euróra csökkent. A teljes 2020-es évre 34 milliós mínuszt könyveltek el, ami lényeges javulás az egy évvel korábbi 581 milliós veszteséghez képest. Az éves árbevétel 9,67 milliárd euró volt, 23 százalékkal magasabb a 2020-asnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.