BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Obi-Wan Kenobi és az Erő a Disney-vel van

Emlékké halványultak a pandémia szövődményei, ha a Walt Disney legújabb negyedéves számait és negyvenszeres profitját nézzük.

A járvány negatív hatásait lassan maga mögött hagyja a Walt Disney, amely erős negyedévet zárt és még erősebb időszak elé néz:

kínálatában május 25-én debütál a kasszasikert ígérő Obi-Wan Kenobi-sorozat. 

A szórakoztatóipar globális zászlóshajója mind streamingszolgáltatása, a Disney+, mind a témaparkjai és üdülőközpontjai révén kiemelkedő élményben részesítette ezúttal a profitsorokra koncentráló befektetőket. Egy részvényre eső korrigált nyeresége (EPS) a várt 63 cent helyett 1,06 dollárra ugrott a január 1-jével zárult negyedévben, szemben a bázisidőszak hajszálvékony, 2 centes eredményével. 

Fotó: Disney Pictures / Collection Christophel / Collection ChristopheL /AFP

Az adózott eredmény konkrétan 29 millióról a negyvenszeresére, 1,152 milliárd dollárra hízott. Bevétele eközben 34 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, s ez a 21,82 milliárdos tétel 900 millióval lett magasabb, 

mint a Refinitiv elemzői konszenzusa. A bő két éve útjára indított és az idén Magyarországra is megérkező Disney+ streamszolgáltatás felívelő szakasza folytatódott, noha a nyereségesség küszöbét még nem tudta átlépni – igaz, egyelőre nem is ez a legfőbb elvárás vele szemben, hanem a terjeszkedés, amelynek sikerét az előfizetők számában mérik. A Disney+-előfizetők száma 129,8 millió volt a 2021-es év végén, szemben a Factset 129,2 milliós becslésével. 

Egy negyedév alatt 11,8 millióval, egy teljes év leforgása alatt pedig 37 százalékkal bővült az előfizetői tábor, amely a Disney többi streamcsatornájával (ESPN+, Hulu, Hotstar) együtt már 196,4 milliósra gyarapodott. 

A századik születésnapját jövőre ünneplő Walt Disney az előfizetői szám mellett az üzletmenetet legpontosabban jellemző üzemi eredményével is kivívta a piac elismerését. Ez közel háromszorosára, 3,26 milliárd dollárra nőtt. 

Figyelembe kell venni azt is, hogy az egy évvel korábbi bázis még a delta vírusvariáns támadását és az annak nyomán elrendelt szigorú korlátozások elrendelését megelőzően zárult le, s már egy feljövőben lévő piacot érintett, amikor a témaparkok látogatási szabályain is enyhítettek. 

A Disneylandek világszerte komolyabb látogatási korlátozások nélkül működhetnek immár tavaly tavasz óta, leszámítva egy-egy kínai esetet, amikor a zéró toleranciát alkalmazva be kellett zárni időszakosan egyes egységeket. 

Ezzel együtt kell élni, bármikor megismétlődhet Bob Chapek vezérigazgató szerint. A helyi utazási korlátozások visszavonása és a nemzetközi turizmus újbóli konjunktúrája, az óceánjáró kirándulóhajók visszatérése nagy lökést adhat a témaparkok látogatottságának. Ez az üzletág 3,59 milliárdról 7,23 milliárd dollárra növelte forgalmát az üzleti év harmadik negyedében. 

Üzemi eredménye a 119 milliós veszteségről 2,45 milliárdos pluszra váltott. Azaz a profit kétharmada innen, s nem a média-, film- és streamportfólióból származott. 

Fotó: Shutterstock

Maguk a streamszolgáltatások 600 millió dolláros üzemi veszteséget hoztak, ebben a Disney+ terjeszkedésével kapcsolatos marketingkiadások, technikai beruházások mellett a produkciós költségek megugrása játszott szerepet. 

A Disney+-nál az egy előfizetőre jutó bevétel egy év alatt 18 százalékkal, 6,33 dollárra nőtt, ami az inflációt és árkorrekciókat is figyelembe véve jó eredménynek számít. 

Ugyanez a mutató az ESPN+ sportcsatornánál a 4,48-ról 5,16-ra nőtt, nem kis részben annak köszönhetően, hogy a ketrecbe zárt modern kori gladiátorok minden egyes pofonjának és fejrúgásának látványáért külön fizetniük kell az ilyen „sportban” élvezetet találó nézőknek. Sokat remélnek a Disney-nél az árukapcsolásból, a cég a Disney+, a Hulu és az ESPN+ kínálatához havi 13,99 dollárért enged hozzáférést észak-amerikai piacán. 

Bob Chapek előrejelzése szerint 2024-re a Disney streamportfólióra 230–260 millióan fizetnek elő világszerte. Az idei második fél évben az ügyféltoborzás felgyorsul, többek között a magyar piacon is elérhetővé válik a Disney+ 3090 forintos bevezető havi díjért. Amíg pár hete a fő rivális, a piacvezető Netflix kriminális növekedési kilátásait 20 százalékos árfolyamzuhanással díjazta a piac, most a Walt Disney számait közel 9 százalékos emelkedéssel honorálta.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.