BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öt éven belül érkezhet a hidrogénhajtású Airbus utasszállító

A világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának több mint 2 százaléka a kereskedelmi repülőzéshez köthető.

Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy megérkezzen a hidrogéntechnológia légi közlekedésbe. Az Airbus bejelentette, hogy az évtized közepén elkezdheti tesztelni hidrogénhajtású hajtóművét egy módosított A380-as repülőgépen – számolt be róla a CNBC.

A szakértők azt remélik a hidrogéntechnológiától, hogy az új üzemanyagtípusokkal csökken a kereskedelmi célú légi közlekedés károsanyag-kibocsátása.

Az európai repülőgépgyártó óriás keddi közleménye szerint a CFM International hajtóműgyártóval – az amerikai General Electric és a francia Safran a közös vállalkozásával – már javában dolgozik a tesztrepülőgépen, amely egy már használatban lévő hajtómű módosított változatát fogja használni, és emiatt a hidrogén égésénél magasabb hőmérsékletet kell kezelnie.

A tesztrepülések kezdetét 2026-ra teszi az Airbus.

A repülőgépgyártók és a légitársaságok azért igyekeznek csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat, mert jelenleg a világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának több mint 2 százaléka ehhez a szektorhoz köthető. Az Airbus már korábban is erőteljesen törekedett a hidrogéntechnológia előtérbe helyezésére. Korábban az volt a várakozás, hogy az ilyen üzemanyaggal működő utasszállító repülőgépek 2035-ben állhatnak forgalomba.

Hidrogénhajtású repülők jelenthetik a megoldást az Airbus vezér szerint

Nem mindenki ért azonban egyet a légiközlekedés szereplői közül Guillaume Fauryval, a hidrogénüzemű gépek a következő évtizedben még biztos nem terjednek el.

Az Airsbus egyik legnagyobb riválisa, a Boeing a fenntarthatóbb repülőgép-üzemanyagokra fókuszál, amelyek jelenleg a légi közlekedés üzemanyag-kínálatának alig 1 százalékát teszik ki, és drágábbak a jelenleg használt hagyományos üzemanyagoknál.

Dave Calhoun vezérigazgató tavaly júniusiban úgy értékelt, hogy 2050 előtt nem számít hidrogénüzemű repülőgépek abban a gépméretben, amelyben cége gondolkodik. Hozzátette, hogy kis méretű gépek esetében korábban megvalósulhat ez a fejlesztés.

A hidrogén használatának egyik fő kihívása, hogy a tároláshoz további berendezésekre lenne szükség, ezáltal tovább nőne a repülőgép súlya, ami miatt csökkentve a gép által szállítható személyek száma, vagy rakomány mennyisége

– hívta fel a figyelmet Richard Aboulafia, az Aerodynamic Advisory repülési tanácsadó vállalat ügyvezető igazgatója.

Az Airbus közleménye szerint pont azért esett a választásuk a világ legnagyobb utasszállító repülőgépére, mert az A380-ason van elég hely a folyékony hidrogéntartályok, és a technológiához kapcsolódó berendezések tárolására.

Üresen repülő szellemjáratok szennyezik levegőnket

Brutális adatok láttak napvilágot az Egyesült Királyság légi közlekedésével kapcsolatban. A koronavírus-járvány miatti első lezárások kezdete, azaz 2020 márciusa, és 2021 szeptember között mintegy 15000 szellemjárat indult útnak az országból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.