A Nike nem adott világos előrejelzést az orosz–ukrán háború és a pandémia újabb ázsiai támadásának várható kockázatára, így a piac csak a ragyogó adatokat felmutató gyorsjelentésre tudott hagyatkozni, amikor beárazta a világ legnagyobb sportszergyártójának teljesítményét. A Refinitiv elemzői konszenzusát rendre meghaladó számadatok hat százalékkal, 138 dollárra verték fel az árfolyamot a hétfői piaczárást követő órákban, onnan egy százalékot ereszkedve stabilizálódott a kurzus.
A jó hangulatot megalapozta a Nike azzal a bejelentésével, hogy sikerült túllépniük a gyártási problémáikon, így lassan normalizálódik a kínálatuk, és képesek lesznek kihasználni a sportcipők és ruházati cikkek iránt világszerte növekvő keresletet. Az utóbbi hat hónapban a Nike sportcipőinek felét gyártó vietnámi üzemeik működését már nem kellett leállítani a koronavírus támadása miatt, mint múlt ősszel, akkor a karácsonyi szezonnak tett keresztbe az emiatt beszűkülő kínálat.
Volt olyan, hogy a Kínába szánt szállítmányokat is Amerikába „térítették el”, egyrészt a hazai piac prioritása és magasabb haszonkulcsa, másrészt a termékeikkel szemben amúgy is élő kínai bojkott miatt. Matthew Friend, a vállalat pénzügyi igazgatója szerint a hiánygazdálkodás már a múlté, valamennyi üzemük a 2019-ben megszokott tempóban dolgozik.
Kétszázaléknyit mondjuk engedhetnének a sebességen, mivel a Nike az Adidashoz hasonlóan a háborúra hivatkozva felfüggesztette oroszországi üzleti tevékenységét, ami éves szinten épp ekkora kiesést jelent bevételi oldalon. Az árunak másutt keresnek helyet a Nike marketingesei. A gyártás rendben folyik, azonban a logisztika még nem zárkózott fel hozzá, így a szállításokban továbbra is előfordulnak csúszások, a cégvezetés ennek a kiküszöbölésén is dolgozik. Eközben a készletek szépen töltődnek, szintjük 15 százalékos bővüléssel elérte a 7,7 milliárd dollárt.
A Nike üzleti évének február végével zárult harmadik negyedévében öt százalékkal, 10,87 milliárd dollárra növelte bevételeit, miközben az elemzők 10,59 milliárdot vártak. Az egy részvényre eső korrigált eredmény (EPS) 90-ről 87 centre csökkent ugyan, de így is tizenhattal meghaladta a konszenzust. Az adózott nyereség soron viszont négyszázalékos csökkenést és 1,4 milliárd dollárt mutattak ki. Az üzemi marzs egy százalékponttal, 46,6 százalékra javult. Visszaesést, igaz, csak egyszázalékosat, a Converse márkánál mértek, a kosárlabdacipők értékesítéséből így is 567 millió dollár folyt be.
Az ujgurok kényszermunkájával előállított gyapot felhasználásától eltekintő Nike ellen tavaly kínai influenszerek országos bojkottot hirdettek – ahogy más nyugati ruházati és sportszergyártók ellen is –, ennek hatásai nem futottak még ki, amit jelez az éves szinten nyolc százalékkal, 2,16 milliárd dollárra visszaesett kereslet a Kína–Hongkong–Tajvan háromszögben. Ezzel szemben Észak-Amerikában 9 százalékos forgalombővülést értek el (3,88 milliárd dollár), amelyhez az iskolai sportélet visszatérése, a pandémia idején elhalasztott vásárlások bepótlása mellett a jelentős áremelések is hozzájárultak.
John Donahoe, a Nike elnök-vezérigazgatója a gyorsjelentéshez csatolt nyilatkozatában az erős negyedéves számok elérésében méltatta a cég új stratégiáját, amely a vásárlókkal való minél közvetlenebb kapcsolattartást helyezi a fókuszba. Hozzátette, hogy a termékfejlesztésben is sikerült előrelépniük, és kihasználták a digitális téren mutatkozó versenyelőnyüket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.