BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talált és tálalt egy jó vételi lehetőséget a piacon a Concorde

A Wizz Airnek súlyos problémákkal kell szembenéznie a következő negyedévekben attól függetlenül, hogy az orosz-ukrán háborúnak mi lesz a kimenetele  - írta pénteken publikált elemzésében a Concorde. Ennek ellenére ajánlásukat eladásról vételre módosítják, részvényenkénti célárat viszont 39 fontról 32,5 fontra csökkentik. 

Meglátásuk szerint a piac teljesen kiárazta a cég hosszú távú növekedési terveit, valamint az alacsony költségekből fakadó versenyelőnyét is. A részvények több mint 50 százalékkal értékelődtek le február eleje óta. Pénteken közel 10 százalékkal emelkedett a piaci ár, de még így is 30 font alatt jár. 

Bukta Gábor a Concorde elemzője megjegyezte, a társaságnak rövidtávon nagy versenyhátránya van abból fakadóan, hogy tavaly, jóval vonzóbb szintek mellett nem fedezte le az olaj- és devizakitettségét. Bár március 7-én a társaság közzétette, hogy a márciustól júniusig tartó időszakra az olajkitettségének több mint 40 százalékát közel 1200 dolláros tonnánkénti repülőgép-üzemanyagár mellett lefedezte, ezt egy nagyon kései, kétségbeesett lépésként értékelhető. 

Fotó: Knap Zoltán

Ha az európai szektorra vetünk egy pillantást, akkor ugyanis az figyelhető meg, hogy a Wizz várható tonnánkénti üzemanyagköltsége akár 60 százalékkal is magasabb lehet a Ryanairhez és az easyjethez képest az áprilistól szeptemberig tartó időszakban. Ennek köszönhetően elsősorban a brit és olasz piacon nagyon nehéz lesz profitot elérnie - érvelt a Concorde részvényelemzője.

Elképzelhető emellett, hogy a cégnek újra kell magát pozícionálnia, hogy csökkentse kelet-európai kitettségét a jövőben. Ezt még akkor is igaz a Concorde szerint, ha a fegyveres konfliktus megoldódna, mivel kérdéses, hogy az egykoron nagyon vonzó ukrán és orosz piacon milyen formában és megtérülés mellett lehetne bázisokat üzemeltetni, valamint keresletet stimulálni a közeljövőben. 

Azt továbbra is fenntartja a szektorelemző, hogy a társaság már meglévő piacain a növekvő flotta várhatóan egyre alacsonyabb megtérülésre lesz csak képes, mivel a kereslet élénkítéséhez vonzó áron kell majd a jegyeket értékesítenie a Wizz Airnek. Annak ellenére, hogy az olajár eldurranásából nehézségei lehetnek a cégnek továbbra is, a jelenlegi környezet várhatóan egy markáns konszolidációt okozhat az európai piacon. Mivel a magyar gyökerű társaság nagyon hatékony operációval bír, így a versenytársak olajfedezeti pozíciójának kifutását követően ismét lépéselőnybe fog kerülni a Wizz Air a fiatal flottájának és alacsonyabb üzemanyag fogyasztásának köszönhetően. 

Fotó: Veres Viktor

A jelenlegi árazást figyelembe véve a piac egy meglehetősen rossz forgatókönyvet áraz, de hozzátesszük, nem a legrosszabbat. A fegyveres konfliktus elhúzódása, az olajár tartósan magas szintje drasztikus jegyáremelkedést eredményezhet, a kereslet élénkítése pedig nehezebb lesz, mint amire korábban számítani lehetett a koronavírusból való kilábalást követően. Amennyiben a társaságok nem emelnek jelentősen jegyárat, úgy a profit marzsok a covid előtti szintektől jelentősen elmaradhatnak. Így a Wizz Air esetében is 10 százalék alatti megtérüléssel lehetne számolni, ami miatt szinte biztos, hogy nem kerülne lőtávolba a részvényár szempontjából a tavalyi év során látott 50 font feletti zóna - írta a Concorde szakértője.

A következő évekre jelentősen csökkentette az eredményvárakozásokat a befektetési szogáltató. Részben ennek az az oka, hogy a modellbe beépített hosszú távú olajár várakozást 67 dollárról 80 dollárra módosítottákk a kereslet-kínálati egyensúlytalanság miatt, másrészt kifejezetten óvatosak arra vonatkozóan, hogy az emelkedő költségeket milyen mértékben fogják áthárítani a szektor szereplői. A szinte minden árut és szolgáltatást érintő inflációs nyomás ugyanis a kereslet visszaesését okozhatja, mivel a háztartások jövedelmének az utazásra és szórakozásra jutó hányada visszaeshet. A jelentősen megváltozó nyersanyagpiaci környezet és a geopolitikai feszültség hatására a 2023-as pénzügyi évre is veszteséget vár a Wizztől a Concorde, szemben a konszenzussal, mely továbbra is nyereséggel számol.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.