A Wizz Airnek súlyos problémákkal kell szembenéznie a következő negyedévekben attól függetlenül, hogy az orosz-ukrán háborúnak mi lesz a kimenetele - írta pénteken publikált elemzésében a Concorde. Ennek ellenére ajánlásukat eladásról vételre módosítják, részvényenkénti célárat viszont 39 fontról 32,5 fontra csökkentik.
Meglátásuk szerint a piac teljesen kiárazta a cég hosszú távú növekedési terveit, valamint az alacsony költségekből fakadó versenyelőnyét is. A részvények több mint 50 százalékkal értékelődtek le február eleje óta. Pénteken közel 10 százalékkal emelkedett a piaci ár, de még így is 30 font alatt jár.
Bukta Gábor a Concorde elemzője megjegyezte, a társaságnak rövidtávon nagy versenyhátránya van abból fakadóan, hogy tavaly, jóval vonzóbb szintek mellett nem fedezte le az olaj- és devizakitettségét. Bár március 7-én a társaság közzétette, hogy a márciustól júniusig tartó időszakra az olajkitettségének több mint 40 százalékát közel 1200 dolláros tonnánkénti repülőgép-üzemanyagár mellett lefedezte, ezt egy nagyon kései, kétségbeesett lépésként értékelhető.
Ha az európai szektorra vetünk egy pillantást, akkor ugyanis az figyelhető meg, hogy a Wizz várható tonnánkénti üzemanyagköltsége akár 60 százalékkal is magasabb lehet a Ryanairhez és az easyjethez képest az áprilistól szeptemberig tartó időszakban. Ennek köszönhetően elsősorban a brit és olasz piacon nagyon nehéz lesz profitot elérnie - érvelt a Concorde részvényelemzője.
Elképzelhető emellett, hogy a cégnek újra kell magát pozícionálnia, hogy csökkentse kelet-európai kitettségét a jövőben. Ezt még akkor is igaz a Concorde szerint, ha a fegyveres konfliktus megoldódna, mivel kérdéses, hogy az egykoron nagyon vonzó ukrán és orosz piacon milyen formában és megtérülés mellett lehetne bázisokat üzemeltetni, valamint keresletet stimulálni a közeljövőben.
A jelenlegi árazást figyelembe véve a piac egy meglehetősen rossz forgatókönyvet áraz, de hozzátesszük, nem a legrosszabbat. A fegyveres konfliktus elhúzódása, az olajár tartósan magas szintje drasztikus jegyáremelkedést eredményezhet, a kereslet élénkítése pedig nehezebb lesz, mint amire korábban számítani lehetett a koronavírusból való kilábalást követően. Amennyiben a társaságok nem emelnek jelentősen jegyárat, úgy a profit marzsok a covid előtti szintektől jelentősen elmaradhatnak. Így a Wizz Air esetében is 10 százalék alatti megtérüléssel lehetne számolni, ami miatt szinte biztos, hogy nem kerülne lőtávolba a részvényár szempontjából a tavalyi év során látott 50 font feletti zóna - írta a Concorde szakértője.
A következő évekre jelentősen csökkentette az eredményvárakozásokat a befektetési szogáltató. Részben ennek az az oka, hogy a modellbe beépített hosszú távú olajár várakozást 67 dollárról 80 dollárra módosítottákk a kereslet-kínálati egyensúlytalanság miatt, másrészt kifejezetten óvatosak arra vonatkozóan, hogy az emelkedő költségeket milyen mértékben fogják áthárítani a szektor szereplői. A szinte minden árut és szolgáltatást érintő inflációs nyomás ugyanis a kereslet visszaesését okozhatja, mivel a háztartások jövedelmének az utazásra és szórakozásra jutó hányada visszaeshet. A jelentősen megváltozó nyersanyagpiaci környezet és a geopolitikai feszültség hatására a 2023-as pénzügyi évre is veszteséget vár a Wizztől a Concorde, szemben a konszenzussal, mely továbbra is nyereséggel számol.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.