A Google anyavállalata az első negyedévben a tavalyinál, 23 százalékkal nagyobb 68,01 milliárd dolláros bevételről számolt be, ez azonban ezúttal elmaradt a Refinitiv elemző konszenzusában szereplő 68,10 milliárd dollártól.
Megjegyzendő, hogy az elemzők a pandémia kitörése, azaz 2020 első negyedéve óta rendre alulbecsülték az Alphabet bevételszerző képességét, amit azonban most, ha csak minimális, 99 millió dolláros különbséggel is, de jól tippeltek meg.
A globális piacvezető kereső- és videohirdetési szolgáltató üzemieredmény-szinten 30 százalékkal fejelte meg a tavalyi mutatóját, és 20,09 milliárd dollárt tüntetett fel ezen a soron. Az adózott eredmény viszont 16,44 milliárd dollár volt, ami 8,5 százalékos visszaesést takar. Az egy részvényre eső profit (EPS) a bázisidőszak 26,29 dollárjáról 24,62 dollárra mérséklődött, ami rosszabb a Wall Street 25,76 dolláros elemzői várakozásánál.
A Google és a hozzá tartozó YouTube videomegosztó hirdetési bevételeire ezúttal sem lehetett különösebb panasz, az 54,66 milliárd dollár gyakorlatilag tízmilliárd dollárral nagyobb az egy évvel korábbinál, a bővülési dinamika 22,3 százalékos. Az elemzők százmillióval kevesebb reklámbevétellel kalkuláltak. Lényeges elmaradás az egyéb szolgáltatások részterületnél volt, amely az alkalmazások, hardverek és előfizetéses eladásokat öleli fel: ide 6,81 milliárd folyt be, szemben 7,3 milliárdos dolláros prognózistól.
A felhőszolgáltatással sem volt gond, a Google Cloud 4,05 milliárdról 5,82 milliárd dollárra gyarapította bevételeit. A beruházásigényes Cloud üzletág még nem tart ott, hogy nyereséget termeljen, ott már az is eredmény, hogy a tavalyi első negyedév veszteségét 43 millióval 931 millió dollárra sikerült mérsékelni. Az apadó nyereségért költségek elszállása a felelős, ezen a soron a bázisidőszakánál 5,5 milliárd dollárral magasabb, 29,6 milliárdos tétel szerepel.
Az inflációs nyomás alól az Alphabet sem tudta kiszabadítani magát, a beszállítói és logisztikai problémákon sem tudtak túllendülni, finanszírozásuk is megdrágult az emelkedő kamatkörnyezetben. Ráadásul a cég kisvárosnyi embert vett fel, alkalmazottainak száma egy év alatt 140 ezerről 164 ezerre bővült. Az Insider Intelligence prognózisa szerint a Google dominanciáját az online hirdetési piacon komoly veszély egyelőre nem fenyegeti, de az olyan feltörekvő riválisokra, mint a kínai ByteDance tulajdonában lévő TikTok videomegosztóra azért illene figyelniük.
A Google piaci részesedése 29 százalékos lehet az idén, s ezzel zsinórban a tizenkettedik évben kerül a fejére a korona. A teljes online reklámtorta aktuális méretét 602 milliárd dollárosra becsüli az Insider Intelligence.
Az Alphabet az idén nem szédíti meg a befektetőket, részvényárfolyama a gyorsjelentés publikálásáig 17 százalékkal esett, igaz bőven maradt még a pandémia kitörése óta felhalmozott 90 százalékos tartalékból. A kevés jó hír egyike egyébként az volt, hogy a cég 70 milliárd dollár értékű részvény-visszavásárlási programot hirdetett, ezzel egyszersmind kibővítve az utóbbi két évre engedélyezett és fel is használt, 81 milliárd dolláros keretet.
A Google ellen továbbra is számos per és trösztellenes vizsgálat van folyamatban, ezek mind kockázati tényezőt jelentenek. Kérdéses még az is, hogy megkapja-e a versenyhatósági engedélyt a kiberbiztonsági szolgáltatásokat nyújtó Mandiant 5,4 milliárd dolláros felvásárlásához. Ha ez meglesz, a Mandiant még az idén csatlakozhat a Google Cloud portfóliójához.
Ruth Porat pénzügyi igazgató elemzői tájékoztatóján szólt az oroszországi helyzetről, a háborúnak az Alphabetet érinti anyagi hatásait viszont nem számszerűsítette. Az orosz piacon a YouTube nem vesz fel hirdetéseket, ami kétségtelenül negatívan érinti a társaság reklámbevételeit a jövőben is, mint ahogy az is, hogy a Google is korlátozta tevékenységét az oroszoknál. Porat annyit elárult, hogy az orosz piac tavaly az Alphabet bevételeinek egy százalékát szolgáltatta, azaz 2,6 milliárd dollár körüli összeg származott onnan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.