Felpörgeti a szakszervezeti mozgalom elleni harcot Howard Schultz vezérigazgató, miután visszatért a Starbuckshoz. Emlékezetes, hogy április elején, az első munkanapján leállította a többmilliárdos részvény- visszavásárlási programot, mondván, a tőzsde helyett a kávézókra kell fókuszálni a cégnek.
Az amerikai üzletek vezetőinek tartott online fórumon Howard Schultz elmondta, hogy kibővített alkalmazotti juttatási csomagot dolgoznak ki a baristák toborzása és megtartása érdekében. Ám az új juttatásokat a törvényi szabályozás alapján nem kaphatják meg azok az egyre növekvő számú üzletek, amelyek a szakszervezeti tagságra szavaztak.
A szövetségi törvény külön megtárgyalt szerződéseket ír elő a szakszervezetek által képviselt munkavállalók fizetésére és juttatásaira, s a vállalat nem módosíthatja egyoldalúan a fizetésüket – hivatkozott Schultz a Starbucks jogtanácsosára.
A Starbucks 9000 amerikai vállalati üzletéből közel 200 nyújtott be petíciót a szakszervezeti választások kiírására tavaly óta.Az Országos Munkaügyi Kapcsolatok Tanácsa közölte, hogy nyolc Starbucks-telephely rendelkezik szakszervezeti tanúsítvánnyal. Januárban sztrájkoltak a New York-i alkalmazottak az embertelen munkakörülmények miatt. A vállalatnál negyven év kihagyás után tavaly decemberben alakult újra szakszervezet, ami történelmi áttörés, hiszen utoljára a nyolcvanas években működött munkavállalói érdekképviselet a Starbucksnál.
Schultz terve egy közismert szakszervezet-hárító technika, mert olyan juttatásokról tárgyal, amelyek nem terjednek ki automatikusan a szakszervezeti dolgozókra – mondta a Wall Street Journalnak Cathy Creighton, a Cornell Egyetem Buffalo Co-Lab igazgatója, hozzátéve: a törvény nem tiltja, hogy a munkáltató megkérdezze a szakszervezeti dolgozókat, szeretnének-e további juttatásokat.
A Starbucks Workers United szakszervezetéhez kötődő baristák is gyorsítottak. Két Boston környéki üzlet hétfőn megszavazta a szakszervezetbe tömörülést. Szerdán pedig egy Eugene-i üzlet csatlakozott.
A pandémia után kifeszülő amerikai munkaerőpiac a szakszervezeti mozgalom reneszánszát hozta. A dolgozók magasabb béreket és vonzóbb juttatásokat követelnek, felmondási hullám söpört végig a munkaerőpiacon, újra éledeznek a szakszervezetek, s egyre gyakoribbak a sztrájkok.
A szakszervezeti akciókra válaszul a munkaadók is tömörülnek és lobbiznak. Millió dolláros reklámkampányt indított a szakszervezetek ellen az Uber, a Lyft, a DoorDash és a Grubhub lobbiszervezete, amely a munkaügyi törvények szigorítása ellen küzd Washingtonban. A részvénypiaci rotáció miatt megroggyant cégeket költségoldalról veszélyeztetik az új törvények.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.