BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új alapokra helyezik Renault-Nissan szövetséget

A Renault ahelyett, hogy szorosabbra fonná, inkább lazít a stratégiai szövetségesével, a Nissannal szőtt köteléken. Válásról még nincsen szó.

Az oroszországi kivonulását fontolgató francia autógyártó a hétvégén megpendítette, hogy az előtte álló átszervezési program részeként csökkentheti a japán társaságban meglévő, 43,4 százalékos részesedését, mire a Nissan részvényárfolyama hétfőn négy százalékos eséssel reagált a tokiói tőzsdén, míg a Renault papírjai 2,4 százalékkal értékelődtek le. 

Fotó: Harold Cunningham / Getty Images

A Renault néhány héttel ezelőtt jelentette be, hogy az elektromos és a belső égésű motorokkal foglalkozó üzletágak szétválasztásán dolgozik, hogy minél jobban csökkenthesse e téren mutatkozó lemaradását riválisaihoz képest. A terv része, hogy az önállósított elektromos üzletág 2023 második felére tervezett tőzsdei bevezetésével forrást szerezzenek az eurómilliárdokat felemésztő fejlesztésekhez. Két éve még a Renault csoport adta el a legtöbb villamos hajtású járművet Európában, ám azóta megelőzte a Volkswagen csoport. 

Thierry Pieton, a Renault pénzügyi igazgatója a spekulációkat megelőzve jelezte, hogy minden fontos döntésüket egyeztetik a Nissan vezetésével. Meglehet, hogy ez nem több egy udvariassági gesztusnál, a franciák ugyanis tükörsimán át tudják vinni akaratukat, köszönhetően a 49,29 százalékos, széttöredezett közkézhányaddal jellemzett részvényesi struktúrának, amelyben az ő 43,4 százalékuk után a legnagyobb részvénypakettel, 3,32 százalékkal a Mercedes-Benz csoport rendelkezik. 

Fordított irányban viszont torz képet láthatunk, ami már jó ideje csípi a japánok szemét. Nevezetesen arról van szó, hogy a Renault-főrészvényes francia állam 15,01 százaléka mögött kereken 15 százalékkal következő Nissan nem rendelkezik szavazati joggal, azaz elvileg nincs beleszólása a Mitsubishivel három tagúra bővült csoportot vezető francia „partner” ügyeibe.

Ez különösen azt követően okozott súlyos konfliktusokat, miután 2018 novemberében a Nissannál történt pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatban Tokióban letartóztatták a szövetség megalkotóját és összecementezőjét, Carlos Ghosnt. A vezérigazgatót a bírósági felelősségre vonás elől Libanonba csempészték egy hangszertokban. A tulajdoni összefonódás részeként a Nissan a 33,99 százalékot szerzett a Mitsubishiben, itt ezzel a legnagyobb részvényesnek számít. Mindkét japán céget Ghosn és a Renault beszállása mentette meg a csődtől. 

Érdekesség, hogy a januárban még az elektronizáció kapcsán közös, 26 milliárd dolláros tervet dolgozott ki közösen a Renault és a Nissan, a változások vélhetően ezt is alapjaiban érintik majd, de az együttműködés a költségek csökkentése, mint cél ezután is prioritás marad. A Renault mindenesetre könnyebben tervezheti a jövőt, mivel első negyedéves előzetes forgalmi mutatói a vártnál jobban alakultak. 

A 9,75 milliárd eurós árbevétel 2,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, viszont meghaladta a Refinitiv 9,61 milliárdos elemzői konszenzusát. Az oroszországi érdekeltség nélkül számolt bevétel 1,1 százalékkal, 8,9 milliárd euróra mérséklődött. A cég még bízik abban, hogy mégsem kell elhagynia Oroszországot, ahol a Lada márka tulajdonosaként egyértelmű piacvezetőnek számít. 

Fotó: Sputnik via AFP

A Renault az első három hónapban a bázisidőszakhoz képest 17 százalékkal kevesebb, 552 ezer autót értékesített, ilyen szerény adatot legutóbb 2009-es válság idején publikáltak. Ebben a csip- és alkatrészhiány mellett az orosz gyártás leállítása is közrejátszott. A Renault azonban nem panaszkodhat: európai megrendelésállománya a negyedév végén 3,9 havi gyártókapacitásának felelt meg, ez másfél évtizedes rekordnak számít. A franciák megerősítették éves tervszámaikat és 3 százalékos üzemi marzsukat.

 


Hyundai:  kevesebb eladott autó, magasabb profit

 

A Hyundai 19 százalékkal, 1,28 milliárd dollárra növelte nettó nyereségét az első negyedévben annak köszönhetően, hogy a számára kedvező devizahatások erőteljesebben érvényesültek, mint a csiphiány és a dráguló alapanyagok okozta költségnövekedés. Az első három hónapban a von hét százalékkal gyengült a dollárhoz képest, ami nagyban segítette az amerikai piacon erős dél-koreai autógyártót. 

Fotó: Shutterstock

A profitadat 14 százalékkal haladja meg az elemzői konszenzust. A Hyundai 9,7 százalékkal kevesebb autót értékesített, a 903 ezerből 751 ezret Koreán kívül. Az árbevétel 10,6 százalékkal 24,23 milliárd dollárra nőtt, köszönhetően a magas profittal eladható városi terepjárók (SUV) és a Hyundai luxuskategóriás Genesis modelljei iránti kiemelkedő keresletnek.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.