Európa legnagyobb légi közlekedési csoportja végül 44 százalékkal kisebb, 584 millió eurós nettó veszteséggel zárta az év első három hónapját a csütörtök reggel kiadott gyorsjelentése szerint. Az egy részvényre eső veszteség (EPS) a tavalyi 1,75 euróról 45 centre mérséklődött. A bevétel növekedésénél figyelembe kell venni, hogy a bázisidőszak épp a legszigorúbb utazási korlátozások, lezárások idejére esett, s az év eleje amúgy is uborkaszezonnak számít a légi közlekedésben, így komoly eltérések is előfordulnak az egyes adatokban.
Az akkori 41 ezres járatszámhoz képest most 135,5 ezer járatot közlekedtetett csoportszinten a Lufthansa, a hárommillió helyett 13,2 milliós utasszámmal. A járatkihasználtságban is jelentős előrelépés történt: 45-ről 65 százalék fölé nőtt töltöttségi faktorról számoltak be a németek, ami azért még mindig nem tekinthető acélosnak, mindenesetre örvendetesen felszálló ágban van. A koronavírus-járványt megelőző békeév, 2019 adataihoz viszonyítva a járatok száma még csak 57 százalékon áll.
A teherszállítási üzletágat viszont fenntartások nélkül dicsérni lehet. A hirtelen jött világgazdasági konjunktúra miatt megnőtt szállítási igények és az áremelések következtében a Lufthansa Cargo fennállása legerősebb első negyedéves üzemi eredményét produkálta, a bázisidőszak 315 millió eurós nyereségét 495 milliósra tornázta fel.
A légi közlekedési csoportnál visszafogottabb mértékben, de folytatódtak a pandémia idején elrendelt elbocsátások. Március végén a létszám hétezer fővel volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, a csoportnál 104 ezren dolgoztak. A megszorításokkal teli tűzdelt, 2024-ben lezáruló költséghatékonysági program végrehajtása is jó ütemben halad, a 3,5 milliárdos megtakarítás 80 százalékát már teljesítették. A cash-flow is pozitívba fordult, a mínusz egymilliárdról plusz 780 millió euróra. A csoport március végén 9,9 milliárd eurós likvid tartalékkal rendelkezett.
Az első negyedév elején az omikron-hatás kavart be, a végén pedig az oroszok Ukrajna elleni háborúja miatt előállt új helyzetre kellett reagálna Lufthansa vezetésének. A háborús hatás átmenetileg csökkentette csak a forgalmat, az elszálló kerozinárak és az orosz légtér lezárása miatt kerülőútra kényszerült ázsiai járataiknál szintén többletköltségekkel kellett számolniuk. Az orosz piac átmenetinek tekintett elvesztése nem rengette meg túlzottan a Lufthansát..
Kitekintésükben a rengeteg bizonytalansági tényező – kiemelten a fogyasztói bizalom változása az, ukrajnai háború, az energiaválság, a Covid-korlátozások – miatt óvatosan fogalmaznak, csak a forgalombővülés biztos és az is leginkább az Európán belüli járatok esetében. Alacsonyabb mértékben, de a tengerentúli utak és az üzleti utazások száma is növekedhet éves horizonton. Mindent egybevetve a cégvezetés elérhetőnek tartja, hogy a 2019-es teljesítményük 70 százalékára jöjjenek fel az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.