Válságjeleket látni a luxuskategóriájú elektromosautó-gyártók egyik kínai reprezentánsa, a Nio horizontján. A Tesla-riválisként kezelt Nio részvényárfolyama csak áprilisban húsz százalékot zuhant és a lejtőn májusban sem tudott megkapaszkodni, árfolyama újabb húsz százalékkal 14 dollár alá esett, miközben bő egy éve még 62 dolláros csúcsra futott a kurzusa.
A The Street cikke szerint a tavaszi zuhanás fő kiváltó oka a pandémia volt, jobban mondva annak speciális kínai megelőzési módszere, a zéró tolerancia. A korlátozások, a fertőzött (ipar)területek teljes izolációja miatt a Nio alkatrészellátása és termelése akadozott. Ennek következtében az áprilisi értékesítésük 5074 autóra esett vissza, ez a március mennyiség alig fele, és az egy évvel korábbitól harminc százalékkal marad el.
A Morgan Stanley elemzői rámutatnak, hogy az áprilisi zuhanás előre borítékolható volt, hiszen a teljes kínai autópiac 35,7 százalékkal zsugorodott, igaz a Nio a versenytársakénál rosszabbul reagált a válságra. Ez tehát önmagában nem indokolja a méretes tőzsdei zuhanást. Ennek hátterében szerintük inkább az a befektetői aggodalom áll, hogy a New York-i tőzsdén (NYSE) 2018-ban debütált cég az amerikai transzparencia követelmények áldozatává válhat.
Mint ismert, az amerikai hatóságok a befektetők jogos védelmére hivatkozva jelentősen szigorították kibocsátókkal szembeni átláthatósági és adatszolgáltatási követelményeket, megelőzendő az olyan botrányokat, mint a könyvelési csalással amerikai alapoknak is dollármilliárdos veszteségeket okozó Luckin’ Coffee kínai kávézóláncé volt. Amikor 2020 tavaszán a Starbucks babérjaira törő kínai társaság mérleghamisítási ügyletére fény derült, az árfolyam ötvenről két dollár alá süllyedt.
S bár a céget nem zavarták el a New York-i parkettről, a befektetői bizalom megtört, az árfolyama most is csak hat dollár környékén mozog. A Nio-nál ilyen vétség fel sem merült, ám ha nem teljesíti a szigorú elvárásokat, akkor nyolcvan veszélyeztetett helyzetben lévő kínai társával egyetemben elhajózhat Amerikából. Akár Hongkongba, ahol a kínai fuvarmegosztó titán, a Didi Global keres menedéket, miután Peking hathatós nyomására inkább a hazatérés mellett döntött. E cég részvénye tavaly júliusban 15 dolláron debütált a NYSE-n, azóta 90 százalékkal ér kevesebbet így, a költözésre készülődve.
Márciusban a pekingi pénzügyi felügyelet enyhített az amerikai tőzsdéken szereplő kínai cégekkel szembeni szabályokon, amivel lélegzetvételhez jutott ugyan a Nio, de óceán túloldalán a tervek nem módosultak, úgyhogy a hirtelen jött árfolyamrali okozta lelkesedés hamar letargiába csapott át. Az amerikai kilistázás kockázata tovább nyomasztja a Nio árfolyamát.
A jelenlegi 14 dolláros árfolyam alacsony ugyan, de a spekulációkra kifejezetten alkalmas technológiai részvény így sem tekinthető olcsónak. A Nio-t a hosszú távú növekedési részvények kategóriájába sorolják, s 2024-ig nem is várnak tőle nyereséget. A cég P/E (árfolyam/egy részvényre eső eredmény) mutatója az utóbbi 12 hónapra vetítve -14,1, viszont az elemzői konszenzus 2024 végére már plusz 66-os mutatóval számol, ami jelentős felértékelődési potenciált sejtet, csak ki kell várni és persze az is szükséges hozzá, hogy a luxus elektromos-autókat gyártó vállalat a futószalagok mellett és az értékesítési fronton is hozza a formáját.
Az is el kell ismerni, hogy a Nio részvényébe fektetni momentán spekulatív vállalkozásnak tűnhet, a kínai technológiai részvények iránti fenntartások továbbra is élnek. A The Street elemzése summázatául megállapítja, hogy a Nio számára egy a biztos: nincs középút. Vagy a Holdra katapultál az árfolyam, vagy szabadesésbe kezd, és per pillanat az utóbbinak nagyobb a valószínűsége. A cég június 1-jén közli negyedéves gyorsjelentését, ami valamelyik irányba biztos kibillenti az árfolyamot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.