BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szenved a Tesla-riválisnak kikiáltott Rivian

A tavalyi év felfedezettjéből az idei év bukása lehet a Rivian. Az amerikai elektromos pick-upok gyártójától elfordul a szerencse, már legnagyobb patrónusai is kezdenek elpártolni tőle.

A Rivian Automotive 13,7 milliárd dollárt szedett össze a november eleji elsődleges részvénykibocsátásával (IPO), ezzel megszerezte a tavalyi év legnagyobb tőzsdei bevezetéséért járó címet. A folytatás azonban félrecsúszott: a 179 dolláros árfolyamcsúccsal debütált részvény lejtőre állt, és visszacsörlőzni sem tudták, így most 23 dollár alatt tengődik. 

Electric Truck Maker Rivian Debuts On The Nasdaq Exchange
Fotó: Michael M. Santiago

Ide bukott le a kurzus egy 20,9 százalékos eséssel hétfőn azután, hogy a 11,4 százalékban tulajdonos és szakmai befektetőnek tekinthető Ford a CNBC szerint azt tervezi, hogy 102 millió részvényéből nyolcmilliótól megválik a IPO során vállalt eladási moratórium múlt vasárnapi lejártát követően. Hogy ez megtörtént-e vagy sem, arról nincs hír, mindenesetre a 159 milliárd dolláros egykori tőzsdei kapitalizáció húszmilliárdosra olvadt. Vigasz legfeljebb az lehet, hogy a termékcsalád, vagyis az elektromos R1T, R1S és EDV pick-up modellek mutatósak és teszik a dolgukat, noha a megrendelőknek március közepéig átadott 2425 furgonból messzemenő következtetést aligha lehet még levonni, arról az Észak-Amerikában megrendelt 83 ezer haszonjármű leszállítása után lehetne pontosabb képet alkotni. 

No meg a cégben 17,7 százalék erejéig tulajdonos Amazon véleményére alapozva, amely százezer furgon megrendelésével hitelesítette a Rivian jövőképét. S majd ha elkészül és teljes kapacitással, azaz évi 600 ezer pick-uppal árasztja el a piacokat a cég georgiai és illinois-i gyára, az lesz az igazi az egyelőre masszívan veszteséges cég életében. Tavaly 4,22 milliárd dollár volt a Rivian üzemi vesztesége, az idén 6,21 milliárdnál állhat meg a mutató az S&P Global Markets elemzői konszenzusa szerint, de még 2024-ben is 4,5 milliárdos mínusszal kalkulálnak. 

A gyártás azonban finoman szólva botladozik, elsősorban a foghíjas alkatrész-beszállítások okoznak fejfájást a Rivian vezetésének, amely a 25 ezer darabos idei gyártási volument a felére vette vissza. Az Amazonnak szánt százezer furgon garantáltan nem készül el 2024-ig, ezért a cég alternatív beszerzési forrást keresett magának, és talált is az olasz–amerikai Stellantis-csoport haszonjárműveit gyártó Ram személyében. Az Amazon több ezer Ram ProMastert rendelt a Stellantistól az év elején, ezzel ő lesz az 2023-ban debütáló elektromos furgon első flottavásárlója. 

Az e-kereskedelmi óriás emellett 2500 elektromos teherautót is rendelt a villamosított iskolabuszairól ismert kanadai Lion Electrictől 2025-ös leszállításra, és addigra csak befut Európából a Mercedes-Benz 1800 darabos elektromos furgonokból álló szállítmánya is. Rendelhettek volna még a Ford F-150 Lightningból is, de Amerika legnépszerűbb pick-up-családjának elektronizált változatára olyan felfokozott a kereslet, hogy a Ford egy ideje már nem is fogad el rá előrendeléseket. 

Mind a Ford, mind a Riviannal idegen terepre tévedt Amazon a tilalmi időszak lejártával részesedésének csökkentését tervezi, ez eleve nyomást helyez az árfolyamra. Ráadásul a JPMorgan Chase-hez is befutott 2 százalékot megtestesítő értékesítési megbízás egy meg nem nevezett befektetőtől. A legnagyobb Rivian-részvényes a T. Rowe Price Associates 18,7 százalékkal, de Soros György alapjának is több mint 19,8 millió részvénye van a cégben, ez most 2,2 százalékot és 455 millió dollár körüli piaci értéket képvisel. 

A Rivian tehát nem tudja kihasználni azt a helyzeti előnyét, ami a Tesla adott neki azzal, hogy saját e-pick-upját, a Cybertruckot három évvel a bemutatása óta sem volt képes sorozatgyártásra éretté fejleszteni. Igaz, a Teslának most más baja is van: a cég sanghaji Gigafactoryjában kedden a kínai Covid-járvány következtében előállt alkatrészhiány miatt erősen takaréklángra állították a termelést, Amerikában pedig 130 ezer autójukat rendelik vissza a túlhevülésre hajlamos központi érintőképernyő javítása miatt. 

A hatodik hetébe lépett sanghaji lezárásoknak „köszönhetően” a szalagokról csak 200 autó gördült le kedden, azaz az utóbbi időszakban megszokott mennyiség egyhatoda – írja a Reuters. Amíg márciusban egészen pontosan 65 814 autó készült itt el, addig az áprilist 10 757 darabbal tudták le, exportra közül egy sem jutott. A Tesla a lemaradást a jövő héttől napi 2600 darabos szériákkal próbálja ledolgozni – ha lesz elég alkatrész.

A Renault-val üzletel a Geely

A kínai Geely 200 millió dollárért 34 százaléknyi részesedést szerez a Renault Samsunggal közös dél-koreai vállalatában, amelyben ezután 46 százalékos hányaduk marad a franciáknak. A Renault kihátrálása folytatódik Ázsiából, a franciák az elektromos átállás finanszírozása érdekében a Nissanban lévő részesedésükből is lefaragnak. A Volvo tulajdonosaként és a Mercedes-Benz nagyrészvényeseként is ismert Geely számára így megnyílik az út az Egyesült Államok felé, mivel vámok nem hátráltatják Dél-Koreából Amerikába irányuló exportot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.