Több mint egy tucat százalékkal emelkedett az Alibaba kurzusa Hongkongban, sőt még legnagyobb részvényese, a japán SoftBank is 4,5 százalékkal erősödött, miután a kínai online kiskereskedelmi óriás árbevétele a márciusban záruló üzleti évének utolsó negyedében éves bázison 9 százalékkal, 32,2 milliárd dollárra nőtt, ami meghaladta a várakozásokat. A vállalat nettó vesztesége a márciusi negyedévben viszont mintegy 2,56 milliárd dollárra duzzadt, főként befektetései értékcsökkenése miatt. Éves aktív felhasználóinak a száma ugyanakkor csak Kínában átlépte az egymilliárdos határt.
A teljes üzleti évben a bevételek 19 százalékkal, 134,6 milliárd dollárra nőttek, míg a nettó veszteség 59 százalékkal, valamivel 10 milliárd alá esett. Az egy részvényre és egy ADS-re (a NASDAQ-on forgó amerikai letéti jegy) jutó tisztított nettó nyereség pedig 58 százalékkal, rendre 45 centre, illetve 3,59 dollárra csökkent.
A megnyugtató számok nem is jöhettek volna jobbkor, hiszen a koronavírus-járvány miatt elrendelt drasztikus sanghaji és pekingi lezárások elbizonytalanították a befektetőket. Daniel Zhang vezérigazgató ráadásul tovább javított a hangulaton, beígérve, hogy a társaság finomítja terjeszkedési politikáját, odafigyel költségei kordában tartására, és folyamatosan bővíti az ügyfeleinek kínált felhő- és digitális infrastruktúrát is.
Az Alibaba azonban éppen a lezárások miatt nem adta ki szokásos éves bevételi előrejelzését, mivel az ellátási láncok és a romló kínai fogyasztói hangulat még okozhatnak meglepetéseket. A növekvő gazdasági bizonytalanság mellett az erősödő versennyel is szembe kell néznie a gigacég menedzsmentjének. A vállalati szféra problémái kezdik elérni a politikai vezetés ingerküszöbét is, a héten Li Ko-csiang miniszterelnök is súlyos következményekre figyelmeztetett, ha a hatóságok nem lépnek fel határozottan a gazdaság védelme érdekében.
Az Alibaba is kiveszi a részét a gazdaság megerősítésében, mondta Zhang az elemzőknek a gyorsjelentés közzétételét követő konferenciahívás alkalmával. Hozzátette, ez azért is fontos, mert a vállalat kereskedelmi bevételei áprilisban néhány százalékkal – 10 százalék alatti mértékben – csökkentek, noha Sanghajban már érzékelhető volt a járvány visszahúzódása. „Az új pénzügyi évben még inkább a költségkontrollra fogunk összpontosítani, és tovább javítjuk működési hatékonyságunkat” – emelte még ki a vezérigazgató.
Az Alibaba vártnál erősebb bevételbővülése valószínűvé teszi, hogy az internetes óriás kiskereskedelmi szegmense szeptemberig helyreállhat, feltéve, hogy a vírus által okozott zavarok lecsillapodnak Kínában – kommentálta a beszámolót Catherine Lim, a Bloomberg Intelligence elemzője. Az áprilisi kereskedelmi bevételek mintegy 7 százalékkal eshettek vissza éves bázison, mivel a Kínában megmozgatott bruttó árumennyiség 10 százalékkal csökkent a zárlatok közepette. A vállalat megállíthatja a visszaesést, ha a vírusos megbetegedések csökkennek és a korlátozásokat feloldják, ami a júliusban kezdődő pénzügyi negyedévre a vásárlási kedv növekedését eredményezheti – mutatott rá az elemző.
Kína korábban legnagyobb tőzsdei kapitalizációjú vállalata, az Alibaba piaci értéke azóta csökken, hogy Peking elindította a magánszektor átfogó megrendszabályozását. Ennek keretében egyebek között megakadályozták a csoport pénzügyi leányvállalatának, az Ant Groupnak a tőzsdére lépését 2020-ban, majd olyan reformokat indítottak, amelyek aláásták az Alibaba üzleti modelljét.
A kínai trösztellenes hatóságoknak sikerült is megfékezniük a piacvezető cég terjeszkedését, miközben a JD.com-ot úgy felhozták, hogy már gyorsabban nőnek az értékesítései, mint az Alibabáé. Eközben a ByteDance-től a Pinduoduoig a feltörekvő versenytársak is támadják a társaság felhasználóit.
Peking az idén ígéretet tett az internetes ágazat támogatására, és a digitális gazdaságot a növekedés fontos hajtóerejének nevezte. A hatalmas ázsiai országban azonban nem kapkodják el a hatóságok az intézkedéseket.
Az ellenséges környezetre tekintettel az Alibaba februárban közölte, hogy inkább a felhasználók megtartására összpontosít, és hanyagolja a korábbi évekre jellemző agresszív piaci offenzívát, ami rendkívül jelentős változást jelentett egy olyan vállalat számára, amely egykor a médiától a felhőszolgáltatáson át a kiskereskedelemig mindenütt könyörtelenül harcolt a riválisokkal a nagyobb piaci részesedésért.
Végül a kínai vezetés Coviddal szembeni zéró toleranciája fokozta tovább az Alibaba és társai megpróbáltatásait. A vállalatoknak több ezer dolgozót kellett karanténba zárniuk, a munkavállalók a gyárak padlóján alszanak, a termelést pedig ismételten megzavarják a tömeges tesztelések és zárlatok. „A gazdasági fejlődés története mindig is tele volt fordulatokkal – reagált a helyzetre Zhang. – Hosszú távon erősen hiszünk a kínai gazdaság ellenálló képességében és potenciáljában.”
A hazai nehézségekre válaszul az Alibaba egyre inkább a külső piacok felé fordul. Délkelet-ázsiai cége, a Lazada, a Törökországban tevékenykedő Trendyol és a dél-ázsiai Daraz a vállalat fontos egységeivé fejlődtek. Az Alibaba hosszú távú célja, hogy a Lazada bruttó áruértékét, azaz a platformjain lebonyolított tranzakciók összegét az ötszörösére, vagyis 100 milliárd dollárra növelje.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.