A Marks & Spencer élelmiszer- és divatáru-kereskedelmi lánc 553 millió fontos adózás előtti nyereséget ért el az április 2-ával zárult üzleti évében, ez több mint a tízszerese a Covid-lezárásokkal sújtott előző évinek, de 30 százalékkal magasabb a pandémiát megelőző üzleti év teljesítményénél is. A 10,88 milliárd fontos forgalom 18 százalékkal volt magasabb a bázisidőszakénál.
Az élelmiszereknél 10,2, a divatruházatnál 3,8 százalékkal bővültek az éves eladások. Az elemzői konszenzusnak megfelelő nagyságú profit bejelentésére közel 2 százalékkal emelkedett a 138 éves múltra visszatekintő áruházlánc részvényárfolyama. Aztán hamar korrigálni kezdett, mert a cég lehűtötte a kedélyeket a folyó üzleti évére vonatkozó kitekintésével.
Több tényező fogja apasztani a profitot, az egyik a bázishatás, ugyanis a vírusfenyegetettség miatt a kiskereskedőknek adott tavalyi adókedvezmény kifutott, másrészt a kiugróan magas infláció erodálja a forgalmat és a vásárlói kedvet, különösen a ruházati termékek esetében. Emellett az oroszországi üzletág felszámolása és a kivonulás miatt nem érkezik több bevétel az Ukrajna megszállásával próbálkozó országból, s itt van még egy kedvező, ám költségnövelő tényező, nevezetesen az Ocado Retail e-kereskedelmi leányvállalatnál időszerű kapacitásbővítő beruházások. Itt az a cél, hogy öt éven belül piacvezetővé váljanak a brit online élelmiszer-kereskedelemben.
Az M&S és az Ocado Group közös vállalata, az Ocado Retail maga is figyelmeztette szerdán a befektetőket, hogy a felpörgött infláció és a megnövekedett megélhetési költségek miatt nem úgy alakulnak a megrendelések, hogy a korábban tervezett tízszázalékos éves forgalombővülést el tudják érni. Ehelyett a 3–5 százalékos sávba várják a növekedést.
A kosárérték az Ocadónál átlagosan 9 százalékkal csökkenhet az idén, tapasztalataik szerint alkalmanként egy-két termékkel kevesebb kerül a kosárba, nem kis részben a negyvenéves csúcsot döntő, 9 százalékra felfutó infláció keresletcsökkentő hatása miatt. Áprilisban egyébként Nagy-Britanniában a kiskereskedelmi eladások 4,9 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest, s a Tesco és a Sainsbury’s is az üzletmenet romlására hívta fel minap a részvényesei figyelmét.
Mindent egybevetve a Marks & Spencer vezetése az erős évkezdet ellenére sem számít a nyereség bővülésére, míg a piac egyelőre 449 millió fontos adózás előtti eredményt valószínűsít a folyó üzleti évre. Amit már nem Steve Rowe vezérigazgató fog menedzselni, mivel 39 év után lezárja az M&S-nél a karrierjét, helyét Stuart Machin üzemeltetési igazgató veszi át.
Az oroszországi franchise-lánc felszámolása 31 millió fontos költséggel jár. Igaz, ottani 48 szalonjukat török franchise-partnerük üzemeltette, s ha cégért váltanak, akkor az 1200 dolgozó tovább foglalkoztatása is biztosítható. Az M&S márciusban már leállította a szállításokat Oroszországba, ám kivonulását csak a gyorsjelentés publikálásával egy időben tette hivatalossá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.