Jóllehet a Wizz Air rekordnak számító, 642 millió euró nettó veszteséget könyvelt el 1,66 milliárdos bevétel mellett a március végén lezárt 2022-es pénzügyi évében, ez nagyjából megfelelt a konszenzusnak – írta csütörtökön a Concorde a légitársaság egy nappal korábban megjelent éves beszámolója kapcsán.
Bukta Gábor a befektetőház részvényelemzője a legfontosabb negatívumok között azt emelte ki, hogy a kihasználtság elmaradt a riválisokétól, a magasabb viteldíjak alig ellensúlyozzák a költségemelkedést, az olajfedezetek pedig nem elég hatékonyak, így szerinte a Wizz rövidtávon nem versenyképes.
A korábbi kommentárokkal összhangban a Wizz Air az új pénzügyi év első két negyedére 30 százalék feletti, illetve 40 százalék feletti kapacitásnövekedést tervez, várakozása szerint jövő márciusban 182 repülőgépből álló flottával kíván üzemelni. A teljes férőhely-kapacitás már most is legalább 50 százalékkal meghaladja a 2019-es bázist.
A heti bevételi trend fokozatosan javul, így a jegyértékesítések az elmúlt hetekben a 2019-es eladások 150-160 százalékát tették ki. Ez a hatalmas kapacitásbővítésnek tudható be, és csak 5 százalék körüli viteldíjemelésre utal, ami alig ellensúlyozhatta az elemző véleménye szerint a költségek emelkedését. Az ádáz verseny miatt ugyanakkor továbbra sem tudja emelni jegyárait a cég, mivel a kihasználtság elmarad a Ryanairétől.
Eközben a Wizz Air négy gépe továbbra is Ukrajnában rostokol, habár jó állapotban vannak. A menedzsment arra törekszik, hogy a lehető leghamarabb hazaszállítsa ezeket a repülőket, amelyeknek könyv szerinti értéke együttesen körülbelül 25 millió euró, ez a piaci kapitalizáció kevesebb, mint 1 százaléka.
A kilátások között pedig azt tartja fontosnak az elemző, hogy az első negyedéves foglalások meglehetősen stabilak, és az áprilistól szeptemberig tartó időszakban a viteldíjak már magasabbak, mint a 2019-es árak. Emellett a töltöttségi mutató a második negyedévre visszaállhat 90 százalék fölé. Sőt kedvezőbb feltételekkel új olaj fedezeti pozíciókat vehet fel a Wizz, amely ugyanakkor nem szolgált pénzügyi iránymutatással a pénzügyi évre.
Annak ellenére, hogy a jelentés az elemzők szerint nem tartalmazott meglepetést, a Wizz részvénykurzusa a keddi záróárhoz képest 15 százalékkal zuhant Londonban szerdán. A szektornak ugyanis több kihívással is meg kell küzdenie nyáron, így a szektortól elfordulhatnak a befektetők. Ráadásul hiába óriási a kereslet, kérdéses, hogy a Wizz Air képes lesz-e profitot termelni. Egyrészt az Egyesült Királyság és az EU-országok repterei munkaerőhiánytól és fennakadásoktól szenvednek, másfelől további késések és járattörlések fenyegetik az egész európai szektort, tudniillik a szakszervezetek egyre több országban helyeztek kilátásba sztrájkot.
A Concorde mindenesetre a 2022-es pénzügyi év eredményei ismeretében is semleges marad a Wizz Air részvényeire, nem változtatott 33 fontos célárán sem, pedig a megugró költségek, a nem hatékony olajfedezeti pozíció és az európai légi forgalom zavarai miatt aggályossá vált a pénzügyi teljesítmény alakulása. Az általános, egész iparágat érintő nyomáson túl a Wizz Air ki van téve a régiós devizák leértékelődési kockázatának, valamint az orosz-ukrán háborúnak is. Mivel pedig a menedzsment nem tudott éves pénzügyi iránymutatást adni, a következő napokban vagy hetekben leminősítési hullámra lehet számítani, hiszen a konszenzus 2023-as pénzügyi évre vonatkozó várakozása már túl optimistának tűnik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.