BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Airbus lett a libling Kínában

Listaáron 37 milliárd dollárért rendelt közel 300 repülőt négy kínai légitársaság, a Boeing szerint a geopolitikai feszültségek miatt került hátrányba.

Az Airbus egy nap alatt közel 300 utasszállító repülőgépet adott el Kínában. A megrendelések, amelyek mind az A320neo sorozatra szólnak, alig néhány héttel a az angliai farnborough-i légi szalon előtt futottak be - jelentették be pénteken.

Aircraft silhouette, a symbol illustration photo during the magic hour. Dusk and sunset golden hour with a colorful cloudy sky in Eindhoven. Images of a dark shape Airbus A320 aircraft departing and flying in the colorful European skyscape. The aviation industry and passenger traffic are phasing a difficult period with the Covid-19 coronavirus pandemic having a negative impact on the aviation and travel business industry with fears of a deteriorating situation due to the new Omega variant mutation. Eindhoven, the Netherlands on February 7, 2022 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: NICOLAS ECONOMOU / AFP

A China Eastern Airlines 100 darabot, az Air China 64 darabot rendelt a sorozatból, leányvállalata, a Shenzhen Airlines pedig további 32 darabot. Eközben a China Southern Airlines 96 gépet rendelt és további repülők lízingelését is tervezi.

Az árlista szerint a pénteken leadott kínai megrendelések értéke összesen több mint 37 milliárd dollár, az iparágban azonban gyakoriak a szignifikáns árengedmények. A China Southern Airlines maga is rámutatott a közleményben, hogy a tényleges ár jóval alacsonyabb volt.

Ezek az ügyletek az első nagy repülőgép-megrendelések Kínából az utóbbi három évben. Az Airbus és a Boeing évek óta harcol a dominanciáért a világ legnépesebb országának légi közlekedési piacán. Noha az ottani utasforgalom továbbra is súlyosan szenved a koronavírus-járvány következtében bevezetett szigorú korlátozásoktól, azonban a nagy keresletnek örvendő repülőgéptípusokat - mint például az Airbus A320neo-t - több évre előre meg kell rendelni, mivel a gyártás általában hosszú időre lekötött.

A China Southern számára megrendelt repülőgépeket a tervek szerint 2024 és 2027 között szállítják le, és a légitársaság 19 darabot lízingel is a sorozatból. Az Air China 2023 és 2027 között, a Shenzhen Airlines 2024 és 2026 között várja új gépeit.

A China Southern Airlines eddig a Boeing fő vásárlója volt Kínában, ám számos Airbus repülőgép is van a flottájában. Májusban ugyanakkor a légitársaság a szállításokkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt több mint 100 Boeing 737 Max keskenytörzsű repülőgépre szóló megrendelést törölt.

Az Airbus és a Boeing a járvány miatt jelentősen csökkentette repülőgépgyártását. Emellett a Boeing 2020 őszéig – amikor is az Egyesült Államok feloldotta a típusra a korábban bekövetkezett halálos balesetek miatt elrendelt tilalmat - nem kezdhette újra a 737 Max típusú repülőgépek szállítását. A Boeing azóta ismét növelte a típus gyártását, legutóbb havi 31 repülőgépre.

Az Airbus viszont már jóval előrébb jár az A320neo-család gyártásával. A termelés várhatóan havi 45-50 repülőgépről 2023-ra havi 65-re, azaz új csúcsra emelkedik. Az évtized közepére az Airbus főnöke, Guillaume Faury célul tűzte ki, hogy havi 75 darab repülőgépet állítsanak elő.

„Kiábrándító, hogy a geopolitikai feszültségek továbbra is korlátozzák az amerikai repülőgép-exportot" – reagált az ügyletre a Boeing péntek délután. Az amerikai repülőgépgyártó hozzátette, hogy továbbra is szorgalmazza a párbeszédet az amerikai és a kínai kormány között.

Az Airbus részvényei pénteken 3 százalékos pluszban zártak, míg a Boeing papírjai másfél órával az amerikai tőzsdezárás előtt 1,7 százalékkal erősödtek.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.