BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az olaj ma arany, a Chevron és az Exxon is rekordmennyiségű pénzt keresett

Az orosz–ukrán háború és a szankciók miatt egekbe szökő kőolajárakból az európai olajgigászok mellett az ExxonMobil és a Chevron is halálra keresi magát.

Egymással versengve közölte pénteken rekordnyereségről szóló gyorsjelentését az ExxonMobil és a Chevron, az újvilág talán két legismertebb olajcége. A piacvezető ExxonMobil egyetlen negyedév alatt szédületes, 17,9 milliárd dolláros nyereséget termelt, azaz részvényenként 4,21 dolláros nettó nyereségről (EPS) számolt be, ami csaknem négyszerese a tavalyi év azonos időszakában elért 4,69 milliárd dolláros, részvényenként 1,10 dolláros profitjának.

The Chevron logo is displayed as a tanker truck enters the Chevron Products Company El Segundo Refinery on January 26, 2022 in El Segundo, California. - The oil refinery supplies motor vehicle fuels including gasoline and diesel to Southern California as well as jet fuel for aircraft at Los Angeles International Airport (LAX). (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

A kisebb szektortárs Chevron eközben 11,6 milliárd dolláros adózás utáni profittal és 5,95 dolláros EPS-szel rukkolt ki, igaz, neki is sikerült tavalyi eredményét megtripláznia, hiszen akkor csupán 3,1 milliárd, azaz részvényenként 1,60 dollárt gazdálkodott ki.

Az orosz–ukrán háború és az erre válaszul életbe léptetett nyugati szankciós politika miatt egekbe szökő kőolajárakból tehát az európai olajgigászok mellett az amerikaiak is hatalmas összegeket vágnak zsebre.

Az Exxon nyeresége nemhogy a holdról, de még a csillagokról is látszik, hiszen felülmúlta a 2008-as év legjobb negyedévét is – amikor a Brent nyersolaj 147 dollárra drágult hordónként –, és minden idők legjobb negyedévét 2012-ben, amikor a vállalat 15,9 milliárd dollárt keresett, nagyrészt japán eszközértékesítéseinek és az adózással kapcsolatos jóváírásoknak köszönhetően.

Relatív árfolyamváltozások

Ezek az eredmények minden bizonnyal újfent kiverik majd a biztosítékot a Fehér Házban, és általában az amerikai politikusok táborában. Sokan úgy látják ugyanis, hogy az olajvállalatok magas üzemanyagáraikkal sanyargatják az amerikai fogyasztókat.

Kérdés, mit mond majd Joe Biden államfő, aki az Exxon első negyedéves profitját azzal kommentálta, hogy a vállalat 

több pénzt keres, mint Isten.

Az Exxon amúgy az extra pénzből részint adósságait csökkenti, részint osztalékot fizet. A menedzsment már meg is erősítette, hogy 

a harmadik negyedévben papíronként 88 centet utal a részvényesek számláira. 

A cég amúgy a legtöbb amerikai részvénytársasághoz hasonlóan minden negyedévben osztalékot fizet.

Emellett idén duplájára, 30 milliárd dollárra emelte a menedzsment a részvény-visszavásárlási program büdzséjét is, amit a következő két évben költenek majd el. Tulajdonképpen ugyanennyit szán tulajdonosainak a Chevron is, amely 10-ről 15 milliárd dollárra bővítette saját részvényei vásárlására fordítható keretösszegét.

Osztalékban azonban egyértelműen a Chevron a nagyvonalúbb, és nemcsak azért, mert negyedévenként – az egyébként a részvény magasabb árfolyama miatt az Exxon osztalékához hasonló hozamot jelentő – 1,42 dollárt fizet, hanem inkább az emelkedés trendjét nézve. 

A Chevron ugyanis a negyedéves apanázst 2018 óta 34 centtel fejelte meg, míg az ExxonMobil mindössze 10 centtel.

Adósságállományát amúgy a Chevron is folyamatosan csökkenti a rendkívüli hasznából, úgyhogy tartozásai már most is 15 százalékkal alulmúlják a cégvezetés által vállalt célszámot.

Az amerikai tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben az ExxonMobil 2, a Chevron 3 százalék körüli mértékben drágult.

Profitban fürösztik részvényeseiket az olajtársaságok, köztük az OMV

Kevesebbet termelnek, mégis többet keresnek az olajtársaságok, köszönhetően a szárnyaló energiaáraknak és a tágas finomítói árréseknek. A szabad pénzből bőven juttatnak a befektetőknek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.