Kedden esedékes az ukrán állami tulajdonban lévő Naftogaz egyik kötvényének tőketörlesztése, a gázipari vállalat azonban aligha teljesíti fizetési kötelezettségeit, sőt a Reuters szerint borítékolható, hogy a háború sújtotta országban sorra érkeznek majd a hasonló bejelentések. De nem csak a vállalati szektor van bajban, az ukrán kormány a múlt héten ezért kezdeményezte a nemzetközi hitelezőinél a háború nyomán megcsappant adóbevételei miatt a visszafizetések halasztását.
A csomagban többféle devizában denominált és lejáratú kötvény van, köztük például az a 2,6 milliárd dollár névértékű, amelyet a 2015-ös adósságátütemezéskor bocsátottak ki, lejárata 2040, a kamatozása pedig a GDP változását követi. A február 24-én indult megszállás kezdete óta Ukrajna minden nemzetközi törlesztési kötelezettségét teljesítette, a szeptember 1-jén esedékes egymilliárd dolláros lejárat miatt azonban július 20-án már kénytelen volt kétéves visszafizetési moratóriumot kezdeményezni. Az előzetes hírek szerint az államot finanszírozó befektetők nyitottak a tőke- és kamatfizetések átütemezésére, a határidő a kérdésben augusztus 9.
Amit az államnak elnéznek a befektetők, az állami vállalatoknak kevésbé: a Naftogaz korábban, július 12-én fordult hitelezőihez, szintén kétéves moratóriumot kérve, a jelek szerint eredménytelenül. A társaságnak 1,45 milliárd dollár adóssága van, ebből 2024 júliusában lejár 613 millió dollárnyi eurókötvény, 2026 novemberében pedig 500 millió dollár. Sőt, a múlt héten pedig már ki is futott egy 335 millió dolláros kötelezettség, erről a kötvényről kedden (ma) jelenthető ki, hogy nem teljesítővé válik.
Pedig a Naftogaz az államtól is segítséget kért, amelyre előbb elutasító választ kaptak, a második megkeresésükre pedig nem is reagáltak. Érdekesebb az állami útépítő vállalat – Ukravtodor – kötelezettsége, a vállalatnak december 24-én kell a 700 millió dolláros kötvényei után kamatokat fizetnie, ha erre képtelen, akkor az államra száll a kötvényesek követelése.
Nem lehetnek nyugodtak az ország legnagyobb acélműve, a mariupoli székhelyű Metinvest hitelezői sem, akik korábban 1,85 milliárd dollár névértékű kötvényt vásároltak. Ezek a hitelpapírok jövőre, 2025-ben és 2029-ben járnak le. Rossz hír, hogy a cég tárgyi eszközeinek egy része megsemmisült, az ő tulajdonukban van ugyanis az Azovstal vas- és acélmű, amely a város ostromának egyik fő harctere volt. A Metinvest anyacégének (SCM Holdings) tulajdonosa, Rinat Ahmetov, Ukrajna leggazdagabb embere mindenesetre máris több milliárd dolláros kártérítési igényt fogalmazott meg az orosz állammal szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.