Óriásmegrendelést adott le a General Motorsnak (GM) a Hertz autókölcsönző. A szerdán nyilvánosságra hozott ügylet értelmében a GM a következő öt évben összesen 175 ezer elektromos autót szállít a csődvédelemből nemrég kikecmergett Hertznek. A szállításokat 2023 első negyedévében kezdik az Egyesült Államokban népszerű Chevrolet Bolt villanyautó egyes változataival, majd a detroiti autógyártó-óriáshoz tartozó Buick, GMC, Cadillac és BrightDrop márka modelljei is sorra kerülnek.
Ahogy fellendül a GM villanyautó-gyártása, úgy növekszik az átadott járművek volumene. A GM 2025-re már évi egymilliós elektromosautó-gyártó kapacitással rendelkezik majd Észak-Amerikában, a nemrég elindított beruházásainak termőre fordultával. Az ügylet dollárban kifejezett volumenéről nem számolt be a két társaság.
Alsó hangon, huszonötezer dolláros átlagárral számolva – ami a flottamegrendeléseknél a listaártól lefelé irányuló eltérést is figyelembe veszi –
az ügylet értéke garantáltan eléri a 4,2 milliárd dollárt.
Az viszont a konkrét számok ismerete nélkül is leszögezhető, hogy ekkora flottamegrendelést még nem adtak le a kölcsönzői iparágban. Azt nem tudni, hogy az ilyen, klímavédelmi célokat szolgáló óriásüzlet részesül-e közvetlen állami támogatásban, vagy hogy a beszerzésnél a felek érvényesíteni tudják-e majd a 2023-tól kilátásba helyezett, amerikai gyártású villanyautókra leszűkített, gáláns adókedvezményeket.
Valószínűsíthetőn igen erre a kérdésre a válasz, de a cégek erről sem adtak tájékoztatást. A Hertznél egyébként már azt is kiszámolták, hogy a GM elektromos flottája összesen nyolcmilliárd mérföldet teljesíthet majd náluk, és ezzel mintegy 3,5 millió tonna szén-dioxid kibocsátásától óvhatja meg a légkört.
A kölcsönzőcég célja, hogy
2024 végére a flottájának egynegyede elektromos hajtású autókból álljon,
és az Egyesült Államokban a 38 állam ötszáz Hertz autókölcsönzőjénél bérelni lehessen ezeket. A flotta már most több tízezer elektromos járművet számlál, köszönhetően a Teslával tavaly októberben kötött másik óriás üzletnek.
Az utóbbi értelmében idén év végéig kellene a százezredik Tesla Model 3-nak is az autókölcsönző európai és-vagy amerikai telephelyére megérkeznie, de a kontingens leszállítási üteméről a cégek nem adtak közelebbi tájékoztatást, amiből szakértők némi csúszásra következtetnek.
A németországi, Berlin melletti Gigafactory idei üzembe állításával a kontinensre eső mennyiséget vélhetően át tudják adni. Ha nem is a szedánból, akkor a Made in Germany Model Y városi terepjáróból.
Emellett tavaly a Hertz 65 ezer Polestart is rendelt,
melyeket globális hálózatában fog majd munkára. A kínai Geely kezében lévő Volvo csoport luxusvillanyautó-márkájának példányait Európában már bérelhetik a Hertz-ügyfelek, míg Észak-Amerikában a negyedik negyedévtől válik hozzáférhetővé.
Érdekesség, hogy a Hertz az Uberrel is üzletel, sofőrjeik havi legfeljebb 299 dolláros bérleti díjért kaphatnak tőlük tartós használatra taxizásra alkalmas Tesla Model 3-asokat, és ez az ár már tartalmazza a biztosítás nem csekély költségét is.
Iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ekkora villanyautó-flotta folyamatos telephelyi töltéséhez megfelelő kapacitásokat kell kiépíteni, ám ennek az állásáról se a GM, se a Hertz nem adott tájékoztatást.
Annyi tudható csupán, hogy a GM ötszáz, kölcsönzési lehetőséget is kínáló észak-amerikai Pilot és Flying J utazási központnál létesít majd egyenáramú gyorstöltő állomást az EVgo bevonásával, ezt még júliusban jelentették be. A nagyvárosi repülőterek környékén azonban a naponta több ezer elektromosautó-bérlő potenciális igényeinek kielégítéséhez sokkal több gyorstöltőre lesz szükségük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.