A zöldségfeldolgozás terén hírnevet szerzett Bonduelle gazdálkodását több kedvezőtlen tényező határozta meg a legutóbbi, június végén zárult üzleti évben, amelynek az adatait csak most tették közzé, vagyis az Európát a nyáron sújtó aszály okozta sokk még nem szerepelhet teljes körűen a kimutatásban.
A jelentős magyarországi gyártóbázisokat fenntartó, napi 5 millió kukoricakonzerv készítésére is képes francia vállalat adózott nyeresége 35,4 millió euróra csökkent, ez 38 százalékkal kisebb a megelőző üzleti év eredményéhez viszonyítva.
A forgalma eközben négy százalékkal, 2,81 milliárd euróra nőtt. A konzervált, fagyasztott és friss feldolgozott zöldségeket, valamint készételeket forgalmazó csoport erősen visszaesett eredményességét egyrészt a koronavírus-járvány fogyasztásra gyakorolt mellékhatásaival, az eleve gyenge terméssel, az ellátási láncok felszakadozásával és beszállítói problémákkal magyarázta.
Erre rátett egy lapáttal a kiugróan magas, a vállalat költségeire is rátelepedett infláció. Emellett az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború is növelte a társaság gondjait.
A Bonduelle azon kevés francia cég közé tartozik, amely ragaszkodik az orosz piachoz,
ahová 25 évvel ezelőtt tette be a lábát, és jelenleg három ottani gyárában 900 főnek ad munkát. Amint az a gyorsjelentésből kiderül, az üzleti évben 133 millió eurós bevétele keletkezett Oroszországban, ez a csoport összbevételének 4,6 százaléka. Mint írják, nehéz helyzetben vannak, folyamatosan át kell értékelniük a pozíciójukat, megfelelve a nyugati szankcióknak is. A vagyoni kitettségük 52,4 millió euró, ekkora értékű eszközt kellene hátrahagyniuk, ha elhagynák az orosz piacot, ahol – mint az alábbi videó igazolja – istenítik a kukoricájukat.
Oroszországi működésüket helyi bankok finanszírozzák, a folyó üzleti évre már megkötötték a szállítási szerződéseiket, a működésüket leginkább az zavarhatja, hogy a nyugati szankciók miatt egyes importanyagokhoz nem férnek hozzá, azokat helyben kell kiváltaniuk. Az energiaellátásuk is biztosított. A termékeiket helyben értékesítik, illetve néhány szomszédos „baráti” országnak is jut belőlük. A Bonduelle becsületére szóljon, hogy a háború kirobbantása óta
az orosz üzletágnál elért 1,2 millió eurós nyereséget szándékuk szerint Ukrajna jövőbeli újjáépítésére kívánják fordítani,
bár ennek mikéntjét nem részletezték.
A Bonduelle ugyanakkor az észak-amerikai piacon is jelen van, habár amerikai leányvállalatának 65 százalékát 625 millió euróért az idén eladta a kanadai Fonds de Solidarité FTQ és CDPQ befektetői csoportnak. A leánycég Nortera Foods néven folytatja tevékenységét, amely az üzleti évben 698 millió eurót hozott a konyhára.
A vállalat előtti kihívások kezelésén, a fenntartható fejlődés elveinek való megfelelésen kívül sok magyarázatot nem fűztek az ügylethez, legfeljebb utalásokat tettek a jövedelmezőség nem optimális alakulására. Az ottani piacon árat emeltek, hogy szinten tudják tartani a marzsukat, ugyanakkor a dinamikus növekedés kilátásait nem látták biztosítottnak. Az amerikai filiáléval nem számolva
a folyó üzleti évet 8-11 százalékos forgalombővüléssel tervezik,
a marzs pedig 2,5 százalékon stabilizálódhat, ami nem túl acélos a mai inflációs környezetben.
A kilátások nem igazán vonzók, újabb csalódást is okozhat a Bonduelle
– mondta a Reutersnek Florent Thy-Tine, a Midcap Partners elemzője, utalva a magas inflációra és a gyenge termésre. Hozzá hasonlóan látják a befektetők is, akik az éves jelentés közreadása után eladásaikkal húszéves mélypontra nyomták le a társaság részvényárfolyamát, majd megenyhültek, így a kilencszázalékos veszteségből csak négy maradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.