Lazábbra fogta üzleti évének záró negyedét a Walt Disney, az amerikai szórakoztatóipari óriás „csak” 9 százalékkal tudta növelni bevételét – 20,15 milliárd dollárra – az október 1-jét megelőző három hónapos időszakban. Ez is elég volt azonban ahhoz, hogy a teljes üzleti évét 23 százalékos bővülést követően 82,72 milliárd dolláros bevétellel zárja.
A negyedéves bevételből kipréselt 162 millió dolláros adózott eredmény alig kétmillióval fejeli meg az egy évvel korábbit, viszont legalább nem rontotta a teljes üzleti év 3,19 milliárd dolláros tiszta profitját, amely 58 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A negyedévben a streaminggel kapcsolatos költségek nagyon megszaladtak, s a befektetők már nem az előfizető számok bűvöletében élnek, hanem sokkal inkább arra kíváncsiak, hogy mikor válik nyereségessé végre a kétségtelenül nagyon dinamikusan növekedő üzletág. A részvényárfolyam 6,5 százalékos esése is ezt azt aggodalmat igazolja.
Bob Chapek vezérigazgató a keddi amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentést azzal kommentálta, hogy
vállalatuk rendkívül erős évet zárt, az egyik legjobbat története során.
Több szegmensnél, így a témaparkoknál rekorderedményt mutattak fel, és a streamszolgáltatói szegmens növekedésére is büszke lehet, amely egy év alatt 57 millió új előfizetőt vonzott, elérve a 235 milliós számot.
Az utolsó negyedévben 14,6 millióan csatlakoztak hozzájuk, közülük 12,1 millióan a Disney Plusra fizettek elő. Ez a szolgáltatás június óta Magyarországon is elérhető, a magas bővülési ütemben a bevezető árak alkalmazása is nagyban közrejátszott. Chapek ezzel igazoltnak látja azt a stratégiai döntésüket, ami a Disney Plus három évvel ezelőtti elindulásához vezetett.
Akkor kevesen hittek abban, hogy a Walt Disney be tudja fogni a streamingpiac koronázatlan királyát, a Netflixet. És nemhogy behozta, hanem le is hagyta, hiszen az élen helycsere történt, a Netflix 223,1 millió előfizetővel zárta a legutóbbi negyedévét, a Disney pedig 235 millióval. A kép azonban csalóka, mert a Disney a külön-külön előfizetésekként kezeli a csomagban árult platformjait, azaz az ESPN Plust, a Disney Plust és a Hulut.
Magának a Disney Plusnak az egy évvel korábbinál 39 százalékkal több, 164,1 millió előfizetője van világszerte (hárommillióval több, mint amennyit a FactSet elemzői vártak), az ESPN Plus sportcsatornára 24,3 millióan kíváncsiak, ami éves alapon 42 százalékos bővülést takar, míg a Hulu 8 százalékkal több, 47,2 millió előfizetőt vonzott az októberi eleji összesítés szerint.
Igaz az is, hogy
a Disney streampiaci terjeszkedése eszelős összegeket emészt fel,
emiatt ez a szegmens még masszívan veszteséges, Chapek szerint 2024-től számíthatnak az előjelváltásra – ha a gazdasági környezetben nem áll be jelentős negatív változás. Amire a világméretű recesszió közeledtével jó esély van. Ezzel szemben a Netflix a legutóbbi negyedévét 1,4 milliárd dolláros adózott nyereséggel zárta.
Az alapításának centenáriumát jövőre ünneplő Walt Disney december 8-tól áll át a reklámok sugárzására az Egyesült Államokban, követve ezzel a Netflixet. A vállalat streamingszolgáltatásai a hirdetési bevételek remélt megugrásának és költségeinek lefaragásának köszönhetően akár már hamarabb is nyereséget hozhatnak a közös kasszába. Elemzők a reklámbevétel 800 millió dolláros növekedését valószínűsítik a most indult üzleti évben.
A befektetők által árgus szemekkel figyelt adat, azaz az egy előfizetőre eső átlagos havi bevétel az akciós áron történt terjeszkedés nyomán 4,12 dollárról 3,91 dollárra csökkent a Disney Plus esetében. Addig azonban nincs nagy baj, amíg
a Disney szórakoztató létesítményeibe özönlenek a látogatók,
ami a járvány lezárultával hamar meg is történt. A témaparkok és a szállodák 7,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a legutóbbi negyedévben, s nemcsak a látogatók száma nőtt, hanem az egy főre eső költés is, igaz, ebben az inflációs emelések is közrejátszottak. Az üzletág üzemi eredménye a bázisidőszak 900 millió dollárjáról 1,5 milliárd dollárra ugrott.
Lehetett volna több is, ha a sanghaji Disney szórakoztató komplexum zavartalanul fogadhatta volna a látogatókat, de a járvány ottani felerősödése miatt ez meghiúsult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.