A járvány idején a piac kedvencei lettek a nagy technológiai cégek, nem véletlenül: a korlátozások, lezárások miatt kényszerűen otthon ülő fogyasztók kereslete megnőtt minden iránt, ami a távközléssel, internettel kapcsolatos. A nagy jegybankok eközben ontották a pénzt eszközvásárlási programok formájában, a pénz pedig fűtötte a részvényárakat.
A nagy kedvencek teljes piaci kapitalizációja áttörte a bűvös ezermilliárd dolláros szintet, némelyikük még a dupláját is. A szakadatlan emelkedés azonban tavaly év végén a járvánnyal és az eszközvásárlási programokkal együtt véget ért. Megjelent az infláció, gyorsan növekednek a kamatok, az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed pedig már gőzerővel vonja vissza az eszközvásárlási programok során a piacra bocsátott fedezetlen pénzt.
Minden adott így a korábbi nagy kedvencek árfolyamának csökkenéséhez, most azonban látszik, hogy immár a fundamentumokkal,
a cégek profittermelő képességével is gondok lehetnek.
Az Apple és a Google anyacége, az Alphabet részvényei múlt héten nagyobbat zuhantak, mint a járvány elején tapasztalt pánik óta bármikor. Az Apple esetében ez 11,2 százalékos csökkenés, míg a Google 10,1 százalékot vesztett értékéből a héten.
Az Apple eddig viszonylag jól bírta a medvepiacot: a csúcshoz képest értékének kicsit több, mint 20 százalékát veszítette el, de még mindig a járvány előtti rekordérték csaknem kétszeresén forog, míg a Google a csúcshoz képest 45 százalékkal van lejjebb, a járvány előtti rekordárat pedig már csak nagyjából 15 százalékkal haladja meg.
Az Apple esetében most az indokolja az aggodalmakat, hogy egyrészt a cég elbocsátásokra készül, ami vélhetőleg a vártnál szerényebb értékesítésekkel függhet össze, másrészt komoly gondok jelentkeznek beszállítói oldalon: az elektronikai bérgyártó cég, a Foxconn egyik kínai gyárának működését korlátozták a kínai zéró-Covid-politika miatt, és ez jócskán lelassíthatja az iPhone 14 típusú okostelefonok szállítását. Az Apple számára a kínai gyártás eddig kiemelkedő profitforrás volt, hisz itt az alacsony gyártási költség párosult a magas fogyasztói árral, ami igen szép profitmarzsot eredményezett.
A gyárleállás miatt a karácsonyi szezonban meghosszabbodhat a várakozási idő a szeptemberben megjelent legújabb telefontípusok esetében, ami súlyos érvágás. De még nagyobb problémát okozhat a cég és a részvényesek számára, hogy a kínai gyártás innentől kezdve egy bizonytalansági tényező lehet, márpedig az érintett üzem gigantikus: mintegy 200 ezer embernek ad munkát, pótlása nem lenne egyszerű feladat. A tajvani Foxconn-nak Kínában és Indiában vannak gyárai, és a cég az iPhone-gyártás 70 százalékát adja globálisan.
A Google esetében nincs ennyire konkrét probléma, azonban a globális reklámpiac szűkül a recessziós félelmek miatt, márpedig a cég döntően a reklámbevételekből él. Két nagy tech cég, az Amazon és a Facebook kétségkívül lényegesen gyengébben teljesített, óriási értékvesztést szenvedtek el az elmúlt időszakban. Ám az Amazon esetében sosem volt meg az a kiemelkedő profit, amelyet a magas ár indokolt volna, a Facebooknál pedig kifulladt a növekedés.
Az óriáscégek részvényeinek eladását ösztönözheti, hogy a nagyobb részvényesek, alapok rengeteg pénzt kapnak értük összességében, hisz ezek a legnagyobb kapitalizációjú cégek. Márpedig a pénz átvándorol a kötvénypiacra, hisz a hozamok alaposan megemelkedtek és vonzók lettek (az amerikai tízéves állampapír esetében 4 százalék feletti a szint), ráadásul van bőségesen kötvénykínálat, hisz a Fed havi 95 milliárd dollár értékben csökkenti a kötvényállományát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.