Az Airbus termelését továbbra is sújtják a beszállítási lánc megszakadozásából eredő problémák, ezért a páneurópai repülőgép-gyártó úgy határozott, hogy konkrét darabszámra vonatkozó korábbi éves előrejelzését ejti, helyette a pénzügyi terv végrehajtására fókuszál. A darabszám alapján a világ legnagyobb repülőgép-gyártójának címét a 737 MAX-botrányban megpörkölődött amerikai Boeingtől 2019-ben átvevő Airbus elismerte, hogy a 2022-re tervezett „nagyjából” 700 polgári repülőgép átadását nem tudja teljesíteni az év végéig, ugyanakkor „számottevő” mértékű elmaradást még így sem vár a szállításokban.
A társaság azt nem számszerűsítette, mit ért e rejtélyes mennyiségi jelző mögött. A november gyenge szállítási adatokat hozott, a tervezett nyolcvan helyett csak 68 gépet adtak át, emiatt már borítékolható volt, hogy az éves terv bukik. Azóta folytak a lázas számítgatások, hogy mennyire tudnak felzárkózni az eredeti célkitűzésükhöz.
Novemberrel bezárólag összesen 563 repülőt adtak át megrendelőiknek,
két gépük a hangárban maradt, mert az Oroszország ellen, ukrajnai agressziója miatt elrendelt nemzetközi szankciók értelmében ezek átadása meghiúsult. Maga az orosz piac elvesztése az Airbusnak nem okozott hatalmas érvágást, az oda szánt gépeket más piacokon értékesíteni tudja, ha nem is ugyanazon az áron.
Chloe Lemarie, a Jefferies elemzője a befektetőknek szóló jegyzetében a fejlemények kapcsán azzal kalkulált, hogy az Airbus az idei évet 680 repülő átadásával zárhatja, bár ehhez igen intenzív decemberi hajrára lesz szükség mind Toulouse-ban, mind a beszállítóknál. Nagyobb baj szerinte, hogy a most felvázolt
nehézségek az Airbus jövő évi teljesítményére is rányomják bélyegüket,
a beszállító láncokban keletkezett zavar orvoslása most a legsürgetőbb feladat a repülőgép-gyártó menedzsmentjének. Az Airbus megerősítette, hogy havi átlagban 65 darab, az A320neo gépcsaládba tartozó utasszállító legyártását vállalja, ehhez kalibrálja a kapacitásait, de azt nem közölte, hogy a légitársaságok egyik kedvencéből mikortól tud ekkora darabszámban összeszerelni.
Ez valamikor 2023-ban vagy 2024 folyamán várható, szorosabb határidőt nem publikáltak. A pandémia előtt már elérték a havi 60 darabos gyártókapacitást a rendkívül költséghatékony módon üzemeltethető A320neókból, most decemberben viszont csak 50 darabot tudnak belőlük elkészíteni, amiért a cégvezetés elsősorban a hajtóműgyártókra mutogat, mint szűk keresztmetszetre.
A termelési tervek lefelé történt módosítása komoly arcvesztés mind az Airbus, mind a kapacitásbővítésen dolgozó Guillaume Faury vezérigazgató számára,
aki azzal védekezik, hogy a helyzet nagyon összetett, és a bizonytalansági tényezőket okolta a csúszásokért.
A légitársaságok eközben minden követ megmozgatnak, hogy ki tudják elégíteni a koronavírus-járványt követően hirtelen megugrott utazási igényeket. Ehhez viszont új gépek menetrendbe állítására is szükségük lesz amellett, hogy a meglévők leselejtezését tovább csúsztatják.
Ráadásul az igények a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) hétfői konferenciáján elhangzottak szerint tovább nőnek, az iparág legtöbb szereplője a zivataros évek után jövőre már visszatér a 2019-et jellemző forgalomra, és ismét nyereséges lesz. Azaz a légitársaságoknak és a számukra utasszállítókat bérbe adó lízingcégeknek bőven lesz pénzük flottájuk megfiatalítására és bővítésére.
Érdekes fejlemény ugyanakkor, hogy több megrendelője is azt közölte az Airbusszal, hogy nem veszi át a decemberi „kézbesítésre” átcsúszott gépeket, amit az értékcsökkenési leírás szabályaival magyaráznak. Az év utolsó hetében átvett gépek az új év első hetében már sokkal kevesebbet érnek az amortizáció miatt – érvelnek.
Az Airbus novemberben 29 új megrendelést kapott, míg 14-et törölni kényszerült. Az év első tizenegy hónapjában a megrendelésállomány 825 darabbal bővült.
Eközben az Airbus első számú kihívója, a Boeing sorsa rendeződni látszik, a cég kezdi kiheverni a 737 MAX-ok körüli botrányt, és a két lezuhant repülőt követő kanosszajárása is véget ért. A MAX-ok gyártása folyamatos, a széles törzsű modern 787-es Dreamlinerekre pedig hamarosan száz darabból álló óriásmegrendelést adhat le a United Airlines – hacsak az Airbus ajánlata nem kavar be.
A sok milliárd dolláros megrendelés feledtetheti a Boeing harmadik negyedévi 3,3 milliárd dolláros veszteségét, amelyet azonban főként a védelmi üzletág hozott össze. A kereskedelmi repülőgépgyártó üzletág 643 millió dolláros mínusza rendben volt, ugyanakkor itt éves alapon már 40 százalékos bevételbővülést mutattak ki, ami jól jelzi, hogy
a Boeing legnagyobb bevételi forrását adó divízió kezd magára találni a MAX és a Covid okozta sokkból.
Az ősz végén 4300 tételből álló és 307 milliárd dollár összértékű megrendelésállomány megnyugtató hátteret biztosít a munkához, és a részvényeseket is lelkesítheti. Főképp úgy, hogy az idén minden bizonnyal utoljára lesz veszteséges a Boeing, amely 66,23 milliárd dolláros bevételre számíthat, míg jövőre forgalma 81 milliárd dollár fölé szökhet.
A Boeing részvénye az idén 9 százalékkal értékelődött le,
elemzők szerint az amerikai repülőgépgyártó papírja alulértékelt,
a kilábalás pozitív eredményeit még nem tükrözi, így jelentős rali előtt állhat a jövő évben, ahogy a fundamentumok is erősödnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.