BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Célegyenesben bukhat el az ígéretes Alzheimer-gyógyszer

A japán Eisai és az amerikai Biogen közös készítménye jövőre a világ főbb gyógyszerpiacain elérhető lett volna. A klinikai tesztek során történt harmadik haláleset azonban mindent felülírhat.

A gyógyszergyártók rémálma, ha egy kísérleti szer az utolsó klinikai fázisban fuccsol be, a jelek szerint most ez történt a japán Eisai társasággal, amely az Alzheimer-kór kezelésére szeretne jövőre piacra vinni egy készítményt. 

Doctor viewing patient's brain scan on digital tablet in laboratory, alzheimer
Fotó: Andrew Brookes / AFP

Pénteken azonban kénytelenek voltak rossz hírt közölni a betegekkel, az orvostársadalommal és a befektetőkkel, ugyanis 

a klinikai tesztek során már a harmadik betegük halt meg, és most kivizsgálják, hogy az eset összefüggésbe hozható-e a gyógyszer szedésével.

 Az Eisai-papírok árfolyama meredeken esett a hírre pénteken, a tokiói kereskedési szünet után mínusz 6,5 százalékon is járt, majd annak a felét sikerült ledolgozni a nap végére. 

A lecanemab nevű kísérleti szer legutóbb szeptemberben került címlapokra, a Science Insider beszámolója szerint az antitestkezelés kísérleti szakaszában halt meg egy 79 éves floridai nő agyi ödémában és agyvérzésben. 

A japán gyógyszergyártó projektpartnere az amerikai Biogen, a kutatásokat közösen finanszírozzák. A készítményt jövőre tervezik engedélyeztetni az Egyesült Államokban, Európában és Japánban. Az Eisai–Biogen páros két készítménnyel már jelen van az Alzheimer-kór elleni küzdelemben: az elsőt (Aricept) 1997-ben engedélyezték az Egyesült Államokban, amit az Aduhelm követett. A Fierce Biotech szaklap szerint a három eset azért aggasztó, mert ritka, hogy az Alzheimer kezelésére felírt gyógyszer halálhoz vezessen. 

Az Egyesült Államokban 6,5 millió Alzheimer-kórban szenvedő beteget regisztráltak, a számuk 2060-ra a duplájára nőhet. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.