Enyhe visszaesésre számít a Bentley jövőre, mivel a pandémia miatt elrendelt kínai lezárások csökkentették új megrendeléseit – értesült a Volkswagen csoporthoz tartozó luxusautógyártó vezérigazgatójától a Reuters.
Adrian Hallmark hozzáfűzte, a lassulás nem túl nagy, érthető, hogy a Bentley kínai megrendeléseinek zömét adó nagyvárosokban, például Pekingben és Sanghajban, a karanténidőszak alatt nem az új Bentley beszerzése volt a módosabb helyiek legnagyobb gondja.
Nem beszélhetünk markáns visszaesésről, hiszen 2023-as megrendelési naptárunk több mint fele már betelt
– mondta Hallmark a Bentley angliai Crewe-ban található központjában.
A Bentley idén mintegy 15 ezer autót gyárt, és a crewe-i gyár maximális kapacitáson pörög. Ráadásul az elmúlt négy évben nagy fordulatot hajtott végre a cég, a költségeket úgy kurtította meg több mint 25 százalékkal, hogy közben az eladásokat 40 százalékkal növelte.
Hallmark szerint amúgy a Bentley valószínűleg nem lép a börzére, azaz nem követi a Porsche sikeresnek bizonyult példáját.
Mint ismert, a sportkocsigyártó szeptember végén debütált a frankfurti parketten, a héten pedig kiderült, hamarosan a német tőzsdei cégek elitklubjához, a DAX-hoz is csatlakozhat.
A Bentley a gyártásban egyre inkább az egyedi jellegre összpontosít, a kézzel varrott bőrtől kezdve a diófából és – a csak Hawaiin növő – koafából készülő burkolatokig, ám előszeretettel használják fel az angliai lápokból kihalászott ötezer éves fákat, és különös gondot fordítanak a felületkezelésre is.
Így aztán nem csoda, hogy a vállalat a Bentley-k átlagos nettó eladási árát idén 30 százalékkal, 220 ezer euróra emelte.
A menedzsment 2026-ra tervezi első teljesen elektromos járművét, azt követően pedig 2030-ig minden évben piacra dob egy-egy új villanyhajtású modellt, egy komplett palettát létrehozva.
A társaság kínai eladási nehézségei nem egyedülállóak, némiképp az egész Volkswagen csoport hasonló problémákkal küzd, hiszen
a legnépszerűbb külföldi gyártónak számító VW piaci részaránya idén 16 százalékra zsugorodott a 2019-es 20 százalékról.
Az új kínai márkák – BYD, Geely, Dongfeng, Xpeng, Nio, Li Auto – népszerűsödése persze nem csupán a VW-nek okoz gondot, csakhogy a német konszern támaszkodik a leginkább a hatalmas ország piacára, összes újautó-értékesítése 37 százaléka és a teljes profit 15 százaléka innen származik.
A VW másik kihívója a kínai piacon a sanghaji Gigafactoryból az e-autókat folyamatosan ontó Tesla ugyan csupán 2,2 százalékos piaci részesedéssel bír a Jato Dynamics piacelemző cég szerint, azonban a villanyautók piacán 11,6 százaléka van a VW 3,5 százalékával szemben.
Idén eddig összesen 114 ezer e-autót adott el a VW, miközben a Warren Buffettet is részvényesei között tudó BYD közel 580 ezret,
de ebben, a jövő szempontjából legfontosabbnak tartott szegmensben a wolfsburgiakat megelőzte a Geely és a Dongfeng is.
A VW komolyan veszi a negatív kínai fejleményeket, hiszen több mint negyven gyára van már a kontinensnyi országban, s emellett a Rhodium elemzői szerint tavaly is a wolfsburgiak voltak a legnagyobb beruházók Kínában, és nemcsak az autóiparban. Idén az Audi is elkezd egy 150 ezer e-autó gyártására méretezett új üzemet építeni Csangcsunban.
Emellett Herbert Diess, a konszern idén leköszönt vezére augusztusban totálisan át is szervezte kínai részleget. Ralf Brandstattert, a VW márkaigazgatóját kinevezve az élére.
Brandstatter azóta új igazgatótanácsot állított össze, amely mostantól a VW, az Audi és a szoftverrészleg kínai vezetőit foglalja magában, és elindította egy új fejlesztési központ létrehozását is.
A lassú évkezdet után a holding kínai eladásai a harmadik negyedévben már 26 százalékkal nőttek. Az ID.4 és más elektromos modellek, például az Audi Q4 e-tron eladásai is nőttek, de még mindig elmaradnak a riválisokétól.
Elemzők szerint a problémák
a kínai piac ismeretének hiányából is fakadnak, amin valóban segíthet a helyiek bevonása az irányító testületbe,
hiszen a cégvezetés korábban nem ismerte fel, milyen fontos a pekingi és sanghaji tehetős fiatalok számára például az, hogy a legújabb kütyükkel szereljék fel a modelleket. Az ID.4 pedig egyszerűen túl nagynak bizonyult a zsúfolt kínai utakra.
Késlelteti elektromosautó-projektjét a VolkswagenA Volkswagen Trinity nevű elektromos szedánja 2030 környékén jelenhet meg, mivel nem készült el az új szoftver. A késés többéves az eredeti, 2026-os dátumhoz képest. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.