A drónok túl érdekesek ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyjuk a befektetési döntésekben. Az Insider Intelligence üzleti elemző cég szerint a tavaly év végén 30,6 milliárd dollárra becsült
globális drónpiac átlagos éves növekedési üteme (CAGR) 66,8 százalékos lehet az idei évben.
A kereskedelmi drónpiaci prognózisok 2030-ig 8,3 százalékos CAGR-rátával számolnak és azzal, hogy az iparág értéke az évtized végére elérheti az 55,8 milliárd dollárt. Ha a részpiacokat nézzük, akkor azt látjuk, hogy a mezőgazdasági drónpiac a 2022–2028 közti időszakban 31,5 százalékos átlagos éves növekedési ütemet érhet el az előrejelzések szerint. De az energiaszektorban is 10 százalékot meghaladhatja a kereslet éves növekedése. A katonai drónpiac az előrejelzések szerint 2029-re eléri a 17 milliárd dollárt, és a következő években 7,3 százalékos lehet az ágazati CAGR-mutató. Nem véletlenül merül fel az év eleji portfólióépítéskor, hogy
vajon mely részvények vásárlásával részesedhetnek a befektetők a drónipar kiugró növekedéséből.
A Parrot részvényei 17 százalékot emelkedtek az elmúlt 3 hónapban. Az
eredetileg hobbi drónokkal foglalkozó,
párizsi székhelyű cég 2018 óta gyárt egységeket a kereskedelmi dróngyártók számára. A 3D-s térképezésre, felmérésre és ellenőrzésre szakosodott Parrot pénzügyi eredményei robusztusak. A tavalyi harmadik negyedéves teljesítménye az egekbe szökött, a konszolidált bevételek 229 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, míg az újabb üzletágak 72 százalékos bevételnövekedést könyvelhettek el 2022 első felében. Érdekesség, hogy Henri Seydoux vezérigazgató a legnagyobb részvényes 63 százalékkal. Vagyis
a menedzsment együtt sír, együtt nevet a részvényesekkel.
A kínai EHang részvénye 19,2 százalékot ralizott az utóbbi 3 hónapban. Elemzők szerint a teljesítmény tovább javulhat a kínai nyitással. A harmadik negyedéves bevételek ugyan 44 százalékkal visszaestek, de a piac arra számít, hogy még az idén kereskedelmi forgalomba kerülhet az EHang 216 drón. Javítja a vállalat megítélését a kínai vállalkozó legenda, Nick Ning Yang igazgatói kinevezése.
A San Diegó-i székhelyű Kratos részvényeivel 10,60 dolláron kereskednek, de a Truist Security Michael Ciarmoli 12 havi célára 18 dollár, vételi ajánlással. Az elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a vállalati bennfentesek részvényvásárlási aktivitása folyamatosan nő. A részvényt támogatja az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumával fennálló szerződéses kapcsolat. A bevételek egynegyedét a katonai drónok adják.
A részvény alkalmas a katonai drónpiac lekövetésére.
Az amerikai AeroVironment (AVAV) részvényei az elmúlt egy évben közel 45 százalékot raliztak. A jelenleg 83 dollár közelében jegyzett AVAV árfolyamát 104 dollárra várja az elemzői konszenzus. Az AVAV pilóta nélküli repülőgéprendszereket szállít Ukrajnába, vagyis a befektetéssel olyan vállalat részvényeit lehet megvásárolni, amelynek a termékei éppen vizsgáznak egy háborúban.
A védelmi cégóriás Northrop Grumman részvényével is leképezető a katonaidrón-piac. A vállalat nagy magasságú repülésre fejlesztett, hosszú élettartamú rendszereket fejleszt, kifejezetten hírszerzésre, megfigyelésre, felderítésre és tűzvezetésre. Tavaly októberben 79 millió dolláros szerződést írtak alá 28 GQM–163 Coyote, tengeri célpontok ellen fejlesztett szuperszonikus drón szállítására az Egyesült Államok számára. Az iparági volatilitás ellenére a NOC részvényei felülteljesítők.
A dróngyártás még nem a legfontosabb üzletága a Boeing cégóriásnak, de leánycége, az Insitu pilóta nélküli repülőgéprendszereket épít. Mint például Boeing MQ–25 Stingray repülő tanker, amely katonai repülők légi utántöltését végzi. De a BA-részvény elmúlt féléves 28 százalékos emelkedése elsősorban a klasszikus repülőgépgyártás számlájára írható.
Talán a legspekulatívabb forgatókönyv megvalósításán dolgozik
a kaliforniai székhelyű Joby Aviation, amely utaszállító drónokat fejleszt.
Elemzők szerint van piaci rés a kereskedelmi célú elektromos meghajtású repülőgépek számára, ilyen az ingázók szállítása rövidebb regionális útvonalakon. Bármily meglepő, hatalmas versenyfutás zajlik ezért a piacért. Olyan konkurensekkel, mint az Archer vagy a Lilium. A Joby gépmadara mellett szól az évtizedes fejlesztési tapasztalat és az ezer sikeres tesztrepülés. Légi közlekedési iparági elemzők átlagos 12 hónapos célára 6,62 dollár, a 3,97 dolláron jegyzett részvényre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.